Murobbi: Jurnal Ilmu Pendidikan
Vol. 8 No. 2 (2024): September

Penggunaan Model Pembelajaran Artikulasi dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa di SMPN 2 Pontang

Anshori, Irfan (Unknown)
SA Putri, Alvi (Unknown)
Qonitah, Ainul (Unknown)



Article Info

Publish Date
22 Sep 2024

Abstract

This research aims to measure the use of the articulation learning model on student learning outcomes at SMP Negeri 2 Pontang. This research method uses quantitative methods; using a descriptive approach. The research results explain that the articulation learning model helps teachers in the learning process. The stages of this learning model are very systematic; starting from delivering the material to delivering the material; Benefits of using articulation models; produce students who are independent, dare to appear independent. The advantages of the articulation learning model; all students are involved, train student readiness, train student understanding and increase student participation. Lack of model articulation; requires a lot of time, is suitable for certain materials, the material obtained is small. Analysis of the Articulation Model on Learning Outcomes shows that the coefficient index rxy = 0.44 is between (0.40-0.70). This means that the Articulation Model and learning outcomes have a moderate correlation. The results of the significance test show that tcount = 4.4389 > ttable = 9.48. This means there is a significant positive correlation between the articulation model and learning outcomes. The contribution of the articulation model to learning outcomes is 20.22%. Tujuan penelitian ini untuk mengukur penggunaan model pembelajaran artikulasi pada hasil belajar siswa di SMP Negeri 2 Pontang. Metode penelitian ini menggunakan metode kuantitatif; dengan menggunakan pendekatan deskriptif. Hasil penelitian menjelaskan bahwa model pembelajaran artikulasi membantu guru dalam proses belajar. Tahapan model pembelaajran ini sangat sistematis; mulai dari penyampaian materi hingga penyimpulan materi; Manfaat penggunaan model artikulasi; menghasilkan siswa yang mandiri, berani tampil mandiri. Kelebihan model pembelajaran artikulasi; semua siswa terlibat, melatih kesiapan siswa, melatih daya serap pemahaman siswa dan meningkatkan partisipasi siswa. Kekurangan model artikulasi; membutuhkan waktu yang banyak, cocok untuk materi tertentu, materi yang didapat sedikit. Analisis Model Artikulasi pada Hasil Belajar menunjukan indeks koefesien rxy = 0,44 berada antara (0,40-0,70). Ini berati Model Artikulasi dengan hasil belajar terdapat korelasi yang sedang. Hasil uji signifikansi diketahui bahwa thitung = 4,4389 > ttabel = 9,48. Ini berati terdapat korelasi positif yang signifikan antara model artikulasi dengan hasil belajar. Kontribusi model artikulasi pada hasil belajar adalah 20,22%.

Copyrights © 2024