This study uses the Systematic Literature Review (SLR) method to collect, analyze, and assess scientific literature relevant to the topic in a structured manner. In this context, SLR is applied to systematically identify literature related to Psychomotor Assessment in Biology Learning. The data source of this study comes from articles in national research journals in the last 10 years, namely from 2014 to 2024. The research stages in this literature review consist of 6 stages, namely the selection of research topics, literature search, article reduction, article display, discussion, and conclusion. The result of this study is biology learning based on local wisdom in various schools, with diverse but positive results. These studies collectively show that local wisdom-based biology learning can be applied effectively in a variety of school environments and biology subjects. Penelitian ini menggunakan metode Tinjauan Literatur Sistematis (SLR) untuk mengumpulkan, menganalisis, dan menilai literatur ilmiah yang relevan dengan topik secara terstruktur. Dalam konteks ini, SLR diterapkan untuk secara sistematis mengidentifikasi literatur terkait Penilaian Psikomotorik Dalam Pembelajaran Biologi. Sumber data dari penelitian ini yakni berasal dari artikel-artikel pada jurnal penelitian nasional dalam 10 tahun terakhir, yakni tahun 2014 hingga 2024. Tahapan penelitian dalam kajian literatur ini terdiri dari 6 tahapan, yakni pemilihan topik penelitiaan, pencarian literatur, reduksi artikel, display artikel, pembahasan, dan Kesimpulan. Hasil dari penelitian ini adalah pembelajaran biologi berbasis kearifan local di berbagai sekolah, dengan hasil yang beragam namun cenderung positif. Studi-studi ini secara kolektif menunjukkan bahwa pembelajaran biologi berbasis kearifan local dapat diterapkan secara efektif di berbagai lingkungan sekolah dan mata pelajaran biologi.
Copyrights © 2024