Problems Teachers often face very busy schedules, such as teaching, preparing teaching materials, correcting assignments, attending meetings, and various other administrative work. As a result, the time to prepare Classroom Action Research (PTK) is very limited. Many teachers do not have sufficient background or experience in the field of research. This makes them feel less confident in designing and implementing PTK, especially those involving quantitative methods or data analysis. The aim of the research is for teachers to have expertise in writing, especially scientific articles on classroom action research. The research method uses the lecture method and the demonstration method, where from these two methods it is hoped that teachers can write articles well and correctly in classroom action research. The results of conducting socialization and training using lecture and demonstration methods were then measured using descriptive tests up to comparative t-test exposure. Conclusion The results obtained from the results filled in by the teachers using the Mcnemar comparison test where P Value 0.05 means rejecting H0 where there is a difference in the results of the teachers before and after participating in socialization and classroom action research training.ABSTRAKMasalah Guru sering menghadapi jadwal yang sangat padat, seperti mengajar, mempersiapkan bahan ajar, mengoreksi tugas, menghadiri rapat, dan berbagai pekerjaan administratif lainnya. Akibatnya, waktu untuk menyusun Penelitian Tindakan Kelas (PTK) menjadi sangat terbatas. Banyak guru tidak memiliki latar belakang atau pengalaman yang memadai dalam bidang penelitian. Hal ini membuat mereka merasa kurang percaya diri dalam merancang dan melaksanakan PTK, terutama yang melibatkan metode kuantitatif atau analisis data. Tujuan penelitian agar para guru mempunyai keahlian dalam menulis terutama artikel ilmiah pada penelitian tindakan kelas. Metode penelitian menggunakan metode ceramah dan metode demonstrasi dimana dari dua metode ini dapat diharapkan para guru dapat melakukan penulisan artikel dengan baik dan benar pada penelitian tindakan kelas. Hasil dalam melakukan sosialisasi dan pelatihan menggunakan metode ceramah dan demonstrasi lalu diukur dengan menggunakan uji deskriptif sampai dengan pemaparan uji t perbandingan. Kesimpulan Hasil yang didapatkan dari hasil yang diisi oleh para guru dengan menggunakan uji perbandingan Mcnemar dimana P Value 0,05 artinya tolak H0 dimana adanya perbedaan hasil dari para guru sebelum dan sesudah mengikuti sosialisasi dan pelatihan penelitian tindakan kelas.
Copyrights © 2025