Abstract This study aimed to discribe the correlation between emotional regulation and interest in learning with the learning achievement of students of biology. This study is a correlational study conducted SMA Negeri 1 Muntilan. The study population was a class XI student-MIA as many as 154 students. The sample used is 82 students, taken by simple random sampling. The method of data collection used is the method of questionnaire (emotion regulationâs scale and the scale of interest in learning) and documentation (midtermâs value of biology). Data were analyzed by partial correlation analysis followed by multiple regressions. The coefficient of determination showed that there was a positive correlation in moderate category with the amount 53.1% between emotion regulation and interest in learning together with biology student learning achievement. Thus the statement indicates that the regulation of emotion and interest in learning of biology contribute to the achievement of student learning. Abstrak Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan hubungan antara regulasi emosi dan minat belajar dengan prestasi belajar biologi siswa. Penelitian ini adalah penelitian korelasional yang dilaksanakan SMA Negeri 1 Muntilan Kabupaten Magelang pada semester gasal tahun ajaran 2014/2015. Populasi penelitian ini adalah siswa kelas XI-MIA sebanyak 154 siswa. Sampel yang digunakan sebanyak 82 siswa, diambil melalui simple random sampling. Metode pengumpulan data yang digunakan adalah metode kuesioner (skala regulasi emosi dan skala minat belajar) dan dokumentasi (nilai ujian tengah semester biologi). Data dianalisis dengan analisis korelasi parsial dilanjutkan dengan regresi berganda.Hasil koefisien determinasi penelitian menunjukkan bahwa ada hubungan yang positif berkriteria sedang dengan besaran 53,1% antara regulasi emosi dan minat belajar secara bersama-sama dengan prestasi belajar biologi siswa. Dengan demikian pernyataan tersebut menunjukkan bahwa regulasi emosi dan minat belajar berperan terhadap prestasi belajar biologi siswa.
                        
                        
                        
                        
                            
                                Copyrights © 2015