Journal of Biology Education
Vol 3 No 1 (2014)

PENGEMBANGAN LEMBAR KERJA SISWA DENGAN PENDEKATAN INKUIRI TERBIMBING PADA MATERI PENGELOLAAN LINGKUNGAN

Nurhidayah, Tri (Unknown)
Rahayu, Enni Suwarsi (Unknown)
T.Martuti, Nana Kariada (Unknown)



Article Info

Publish Date
01 Apr 2014

Abstract

Preliminary results showedthatduringtheworksheets thatenablestudentsto uselessandlessaboutstudentsusing the environmentas a learning resource. Research& development isdescribingworksheetsusedinSMP Negeri23Purworejo, developexistingworksheets, andmeasure the validity, effectiveness, andapplicability. worksheets characteristicsof the developmentusing theenvironmentas a learning resourcematerialsthat supportenvironmental management, containsactivities thatcan improvelearning outcomes, activities, processesandskills, as well asphysicallysuperiorthan thepreviousworksheets. worksheets developmentresultsandtheir validitytestedexpressedveryvalidbytwoexpertswith84% and effectivedevelopmentresultsare shownwith94% of studentspass the study, 100% of studentsactiveandveryactive, studentsareskilledand highlyskilled98.96%. Teachersandstudentsrespondverywell to theapplication ofthe results ofthe development of worksheets. Based on theresults ofthe studyconcludedthatbiologyworksheetswithguided inquiryapproachvalid, effective, andcan beappliedas amedium of learning.Penelitian awal menunjukkan bahwa Lembar Kerja Siswa yang selama ini digunakan kurang mengaktifkan siswa dan kurang memanfaatkan lingkungan sekitar siswa sebagai sumber belajar. Penelitian pengembangan ini bertujuan untuk mendiskripsikan Lembar Kerja Siswa yang digunakan di SMP Negeri 23 Purworejo, mengembangkan, dan mengukur validitas, efektivitas, serta keterterapan. Karakteristik Lembar Kerja Siswa hasil pengembangan menggunakan lingkungan sebagai sumber belajar yang mendukung materi pengelolaan lingkungan, berisikan kegiatan yang mampu meningkatkan hasil belajar, aktivitas, dan keterampilan proses, serta lebih unggul secara fisik. Lembar Kerja Siswa hasil pengembangan diuji validitasnya dan dinyatakan sangat valid oleh kedua pakar dengan hasil penilaian 84% dan  siswa tuntas belajar ditunjukkan dengan 94%, 100% siswa aktif dan sangat aktif, siswa terampil dan sangat terampil 98,96%. Guru dan siswa memberikan tanggapan sangat baik. Berdasarkan hasil penelitian Lembar Kerja Siswa dengan pendekatan inkuiri terbimbing valid, efektif, dan dapat diterapkan sebagai media pembelajaran.

Copyrights © 2014






Journal Info

Abbrev

ujbe

Publisher

Subject

Biochemistry, Genetics & Molecular Biology Education

Description

Journal of Biology Education [e-ISSN 2540-833X | p-ISSN 2252-6579 | DOI 10.15294/jbe | DOAJ toc/2252-6579 | Department of Biology, Faculty of Mathematics and Natural Sciences, Universitas Negeri Semarang] publishes research articles and conceptual analysis of philosophy, education theory, biology ...