Jurnal Kewirausahaan dan Inovasi
Vol. 3 No. 4 (2024)

Evaluasi Kinerja Berbasis Balanced Scorecard Pada Usaha Rintisan

Rakhman, Muhammad Andre Muthiur (Unknown)
Azzuhri, Misbahuddin (Unknown)



Article Info

Publish Date
01 Nov 2024

Abstract

The objective of this research is to identify and provide solutions to the problems faced by Kotento by creating a strategy map. The map was designed using a Balanced Scorecard approach aimed at increasing the total revenue of the company. The results of the Balanced Scorecard were then compiled into Key Performance Indicators to be applied by the company's management. This descriptive qualitative research uses primary and secondary data. The primary data was obtained through interviews with informants, documentation and field observations, while the secondary data was obtained through literature studies in scientific journals and other relevant sources. This research finds the poor management system that requires company performance evaluation, strategic target setting, and improvement initiation in the company’s business processes. Stagnant or even decreasing total revenue is the result of other problems. To develop a solution for Kotento’s problem, this research uses four perspectives in the Balanced Scorecard; they are financial perspective, customer perspective, internal business perspective, and learning and growth perspective. This effort succeeded in setting several strategic targets that can lead to an increase in Kotento’s total revenue.   Abstrak Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengidentifikasi dan memberikan solusi atas permasalahan Kotento dengan menyusun Strategy Map. Strategy Map dirancang dengan pendekatan Balanced Scorecard yang bertujuan untuk meningkatkan total revenue Kotento. Hasil dari Balanced Scorecard yang telah dibentuk, kemudian disusun menjadi Key Perfomance Indicator sebagai bentuk penerapan dalam manajemen Kotento. Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif dengan pendekatan deskriptif. Jenis data yang digunakan dalam penelitian yaitu data primer dan data sekunder. Data primer diperoleh melalui kegiatan wawancara dengan para informan, dokumentasi, dan observasi lapangan, sedangkan data sekunder diperoleh melalui studi pustaka, jurnal ilmiah, serta sumber lain yang relevan. Hasil penelitian ini menunjukkan sistem manajemen Kotento yang buruk sehingga perlu proses evaluasi kinerja perusahaan, penetapan sasaran strategis dan inisiasi perbaikan dalam proses bisnisnya. Masalah dalam total revenue yang stagnan bahkan menurun saling berkaitan akibat dari permasalahan lain yang ditemukan peneliti. Dalam menyusun rancangan solusi bagi Kotento, peneliti menggunakan empat perspektif di dalam Balanced Scorecard yaitu perspektif keuangan, perspektif pelanggan, perspektif bisnis internal serta perspektif pembelajaran dan pertumbuhan. Dengan demikian, terciptalah beberapa sasaran strategis yang mengarah pada target peningkatan total revenue Kotento.

Copyrights © 2024






Journal Info

Abbrev

jki

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Environmental Science Social Sciences

Description

Publish all forms of quantitative and qualitative research articles and other scientific studies related to the field of Entrepreneurship Management and ...