This study aims to determine the impact of using the Soundcard oscilloscope application on the closed organ pipe material by comparing the physics learning outcomes of students between those who use the Soundcard oscilloscope application and those who use a conventional oscilloscope. The research design used is experimental research with a nonequivalent control group design. The experimental variable (X1) in this study is the class that is given group practicum treatment using a laptop soundcard-based oscilloscope as a practicum tool. Meanwhile, the control variable (X2) is the class that is given group practicum treatment using one conventional oscilloscope as a practicum tool alternately. The data collection method used is the provision of tests in the form of pre-tests and post-tests in the experimental and control classes. Based on the analysis of the independent sample test data that has been carried out, the results obtained are that the sig (2-tailed) results show a value smaller than 0,05, which means that there is a significant difference between student learning outcomes between those who use the soundcard oscilloscope application and those who use a conventional oscilloscope as a practicum tool. Based on paired sample t-test data analysis, it is proven that the use of practical tools, both soundcard oscilloscope and conventional oscilloscope, has a significant impact on increasing learning outcomes. Where with the soundcard oscilloscope, the average student learning outcomes increased by 20,44 while with the conventional oscilloscope it increased by 8,200. ABSTRAKPenelitian ini bertujuan untuk mengetahui dampak penggunaan aplikasi Soundcard oscilloscope pada materi pipa organa tertutup dengan cara membandingkan hasil belajar fisika siswa antara yang menggunakan aplikasi Soundcard oscilloscope dengan yang menggunakan osiloskop konvensional. Desain penelitian yang digunakan adalah penelitian eksperimental dengan bentuk desain adalah nonequivalent control group design. Variabel eksperimen (X1) dalam penelitian ini adalah kelas yang diberikan perlakukan praktikum kelompok dengan menggunakan osiloskop berbasis soundcard laptop sebagai alat praktikum. Sedangkan, variable kontrolnya (X2) adalah kelas yang diberikan perlakuan praktikum kelompok dengan menggunakan satu osiloskop konvensional sebagai alat praktikum. Metode pengumpulan data yang dilakukan adalah pemberian tes berupa pre-test dan post-test pada kelas eksperimen dan kelas kontrol. Berdasarkan analisis data uji independent sample test yang telah dilakukan diperoleh hasil bahwa hasil sig(2-tailed) menunjukkan nilai lebih kecil dari 0,05 yang berarti bahwa ada perbedaan yang signifikan antara hasil belajar siswa antara yang menggunakan aplikasi soundcard osiloskop dengan yang menggunakan osiloskop konvensional sebagai alat praktikum. Berdasarkan analisis data paired sample t-test dibuktikan bahwa penggunaan alat praktikum baik soundcard oscilloscope maupun osiloskop konvensional memberikan dampak peningkatan hasil belajar secara signifikan. Dimana dengan soundcard oscilloscope rata-rata hasil belajar siswa meningkat sebesar 20,44 sedangkan dengan osiloskop konvensional meningkat sebesar 8,200.
Copyrights © 2025