Abstract Literacy is one of the competencies that every individual must have in the current era of globalization, so that every individual can compete and can obtain information and apply it. In Indonesia itself, interest in literacy is still very low. Pre-literacy is the term for the introduction of literacy at the PAUD level where this pre-literacy is related to the introduction of reading and writing. One of the strategies used to increase pre-literacy in PAUD children is morning journaling. The objective of this research is to determine how Morning Journal Activities are an Effort to Develop Early Childhood Literacy and to explore the extent of the importance of implementing morning journals in early childhood education today as an effort to develop children's literacy. The research method employed involves conducting a library research or literature review. Researchers took literature from relevant journals and new journal years. This morning's journal activity is very important because it is able to stimulate pre-literacy in early childhood, both in writing, remembering what compass to read, telling stories and communicating well. Through these activities, we can create effective, free and enjoyable activities for children. Keywords: Morning Journal; Pre-literacy; Early childhood Abstrak Literasi adalah kemampuan yang wajib dimiliki setiap individu diera globalisasi saat ini, agar setiap individu dapat bersaing serta dapat meraih informasi dan menerapkanya. di Indonesia sendiri minat literasi masih sangat rendah terlihat dalam hasil PISA 2022 hasil penilaian mengenai minat literasi di Indonesia masih berada di peringkat bawah. Pra literasi merupakan sebutan pengenalan literasi pada jenjang PAUD dimana pra literasi ini berkaitan dengan pengenalan membaca, menulis. Salah satu cara yang digunakan untuk peningkatan pra literasi anak PAUD yakni Jurnal pagi. Tujuan dari penelitian ini mengetahui bagaimana kegiatan jurnal pagi sebagai upaya pengembangan literasi anak usia dini serta mengeksplorasi sejauh mana pentingnya penerapan jurnal pagi dalam pendidikan anak usia dini saat ini sebagai upaya pengembangan literasi anak. Metode penelitian yang digunakan melalui studi pustaka atau studi literatur. Peneliti mengambil literatur dari jurnal yang relevan serta tahun jurnal yang masih baru. Kegiatan Jurnal pagi ini sangat penting dilakukan karena mampu menstimulasi pra literasi anak usia dini, baik dalam menulis, mengingat kosakata membaca, bercerita serta berkomunikasi dengan baik. Melalui kegiatan tersebut dapat menciptakan kegiatan yang efektif, bebas serta menyenangkan bagi anak Kata kunci: Jurnal Pagi; Pra literasi; Anak Usia Dini
Copyrights © 2024