Jurnal Manajemen STIE Muhammadiyah Palopo
Vol 10, No 1 (2024)

Penilaian Kinerja dalam Pendidikan Islam

Akbar, Hilda Marwani (Unknown)
Jamilus, Jamilus (Unknown)



Article Info

Publish Date
01 Jun 2024

Abstract

AbstractThis study aims to gain an understanding of the knowledge, skills, principles, and attitudes of teachers in completing their assigned tasks. The performance evaluation of teachers and principals is conducted to determine their leading roles, responsibilities, and functions in managing, supervising, and administering schools. Their workplace performance, actions, and achievements are the primary indicators assessed. The research methodology involves performance evaluation through global, result-based, behaviour-based, and focused approaches. Data were collected using a rating scale that measures three main metrics: commitment to tasks, task execution, and achievement of work outcomes. The study results indicate that the performance of teachers and principals can be effectively assessed using these three metrics. Performance evaluations provide a clear picture of their abilities and effectiveness in carrying out their duties and responsibilities. This study underscores the importance of comprehensive and objective performance evaluations to enhance the quality of education through the professional development of teachers and principals. Proper implementation of these evaluations will offer constructive feedback and support decision-making related to the management and development of human resources within the school environment.Keywords: Performance Assessment, Islamic EducationAbstrakPenelitian ini bertujuan untuk mendapatkan gambaran tentang pengetahuan, kemampuan, prinsip, dan sikap seorang guru dalam menyelesaikan pekerjaan yang diberikan. Penilaian kinerja guru dan kepala sekolah dilakukan untuk menentukan peran, tanggung jawab, dan fungsi utama mereka dalam mengelola, mengawasi, dan mengelola sekolah. Penampilan mereka di tempat kerja, tindakan, dan prestasi merupakan indikator utama yang dinilai. Metode penelitian yang digunakan melibatkan penilaian kinerja melalui pendekatan global, berbasis hasil, berbasis perilaku, dan fokus. Data dikumpulkan menggunakan skala penilaian yang mengukur tiga metrik utama: komitmen terhadap tugas, pelaksanaan tugas, dan pencapaian hasil kerja. Hasil penelitian menunjukkan bahwa kinerja guru dan kepala sekolah dapat dinilai secara efektif menggunakan ketiga metrik tersebut. Evaluasi kinerja memberikan gambaran yang jelas tentang kemampuan dan efektivitas mereka dalam menjalankan tugas dan tanggung jawab. Penelitian ini menegaskan pentingnya penilaian kinerja yang komprehensif dan objektif untuk meningkatkan kualitas pendidikan melalui pengembangan profesional guru dan kepala sekolah. Implementasi penilaian yang tepat akan memberikan umpan balik konstruktif dan mendukung pengambilan keputusan yang berkaitan dengan pengelolaan dan pengembangan sumber daya manusia di lingkungan sekolah.Kata Kunci: Penilaian Kinerja, Pendidikan Islam

Copyrights © 2024