Jurnal Counsellia
Vol. 14 No. 2 (2024)

Teknik diskusi efektif meningkatkan pengetahuan pendidikan seksual peserta didik dalam bimbingan kelompok

Andayani, Vika (Unknown)
Lianawati, Ayong (Unknown)



Article Info

Publish Date
29 Nov 2024

Abstract

Rendahnya pendidikan seksual pada peserta didik akan menimbulkan banyak hal-hal negatif terjadi, seperti maraknya pergaulan seks bebas luar nikah. Kurangnya pengetahuan pendidikan seksual akan mempengaruhi perkembangan perilaku seksual peserta didik, sehingga cenderung tidak sesuai dengan kesiapan usia dan kematangan psikologis yang memadai. Studi ini bertujuan untuk mengetahui efektivitas teknik diskusi dalam bimbingan kelompok untuk meningkatkan pengetahuan pendidikan seksual peserta didik. Metode yang digunakan adalah pra-eksperimental dengan desain one-group pretest-posttest design. Instrumen yang digunakan berupa angket pengetahuan pendidikan seksual. Hasil studi menunjukkan adanya perbedaan yang signifikan pada pengetahuan pendidikan seksual peserta didik sebelum dan sesudah diberikan intervensi.Abstract:  The low level of sexual education in students will cause many negative things to happen, such as the rampant free sex outside of marriage. Lack of knowledge of sexual education will affect the development of students' sexual behavior, so that it tends not to be in accordance with adequate age readiness and psychological maturity. This study aims to determine the effectiveness of discussion techniques in group guidance to improve the knowledge of sexual education of students. The method used is pre-experimental with a one-group pretest-posttest design. The instrument used is a questionnaire on sexual education knowledge. The results of the study showed a significant difference in students' knowledge of sexual education before and after the intervention.

Copyrights © 2024






Journal Info

Abbrev

JBK

Publisher

Subject

Other

Description

Counsellia: Jurnal Bimbingan dan Konseling with registered number ISSN: 2088-3072 (Print) and ISSN: 2477-5886 (Online), is a peer-reviewed journal which publishes conceptual ideas, studies and research on the theory and application of Guidance and Counseling also education related to Guidance and ...