JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri)
Vol 9, No 2 (2025): April

PEMANFAATAN APLIKASI CANVA UNTUK PEMBUATAN MEDIA PEMBELAJARAN

Kristina, Kristina (Unknown)
Darmianto, Amok (Unknown)
Putra, Alfred Yulius Arthadi (Unknown)
Olivini, Desta (Unknown)
Kartini, Paskalia (Unknown)
Pakpahan, Marnangkok (Unknown)



Article Info

Publish Date
15 Apr 2025

Abstract

Abstrak: Kemampuan membuat media pembelajaran dengan memanfaatkan aplikasi komputer adalah kemampuan pedagogik yang harus dikuasai oleh seorang guru. Tujuan pelatihan adalah meningkatkan kemampuan softskill kreativitas dan hardskill desain grafis peserta dalam membuat media pembelajaran. Metode pelatihan adalah workshop onsite dengan praktek langsung. Tim memberikan materi pelatihan pemanfaatan aplikasi Canva untuk pembuatan media pembelajaran kepada para guru-guru SMP sebanyak 16 orang. Hasil pelatihan akan dievaluasi dengan angket tertutup. Angket evaluasi kegiatan diukur dengan 2 parameter, yaitu pengujian pretest dan posttest, serta survei tingkat kepuasan pesera. Hasil evaluasi pretest dan posttest menunjukkan kenaikan nilai sebesar 10,1 %. Ini berarti peserta memahami dengan baik materi yang disampaikan. Hasil evaluasi survei tingkat kepuasan peserta yang kami lakukan menunjukkan bahwa 55,56 % peserta sangat setuju bahwa kegiatan ini bermanfaat dan tim menunjukkan performa yang baik.Abstract: The ability to create learning media by utilizing computer applications is a pedagogic ability that a teacher must master. The training aims to improve participants' creativity and graphic design skills in creating learning media. The training method is an onsite workshop with hands-on practice. The team provided training materials on using the Canva application to make learning media for 16 junior high school teachers. The results of the training will be evaluated with a closed questionnaire. The activity evaluation questionnaire was measured using two parameters, namely pretest and posttest testing, and a survey on the level of customer satisfaction. The results of the pretest and posttest evaluations showed an increase in scores of 10.1%. The score means that participants understand the material presented well. The results of our assessment of the level of participant satisfaction survey we conducted showed that 55.56% of participants strongly agreed that this activity was beneficial and that the team showed good performance.  

Copyrights © 2025






Journal Info

Abbrev

jmm

Publisher

Subject

Other

Description

JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri) is a journal published by the Mathematics Education Departement of Education Faculty of Muhammadiyah University of Mataram. JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri) aims to disseminate the results of conceptual thinking and ideas, especially the results of educational research ...