Abstract This study aims to critically examine the concept that the Zone of Proximal Development (ZPD) within the school in the process can be affectively supported through scaffolding in the form of creative media provided by teachers as learning facilitators. The research employs a descriptive qualitative method through a literature review, focusing on previous scholarly articles obtained from Google Schoolar that discuss scaffolding media and ZPD. The findings indicate that intructional media can function as effective scaffolding to support student; ZPD, as it serves multiple roles: enchancing learning engagement, supporting differentiated intruction, expanding knowledge and creativity, fostering problem-solving skills, and ultimately improving students’ academic performance. AbstrakPenelitian ini hadir dengan tujuan untuk mengkaji secara kritis bahwa ZPD dalam proses pembelajaran di sekolah, dapat ditangani dengan bantuan atau scaffolding berupa media kreatif dari guru sebagai fasilitator pembelajaran. Penggunaan metode dalam pnelitian ini yaitu deskriptif kualitatif melalui studi literatur dan fokus penelitian ini berkaitan dengan jurnal penelitian sebelumnya yang didapatkan melalui google cendekia berkaitan dengan scaffolding media dan ZPD. Hasil temuan yang didapatkan dalam penelitian bahwa media pembelajaran terbukti dapat berfungsi sebagai scaffolding yang tepat dalam mendukung ZPD peserta didik karena memiliki peran yang beragam yaitu dapat meningkatkan daya tarik pembelajaran, mendukung pembelajaran diferensiasi, menambah wawasan dan kreativitas, meningkatkan pemecahan masalah, serta dapat meningkatkan hasil belajar peserta didik.
Copyrights © 2025