Societa: Jurnal Ilmu-Ilmu Agribisnis
Vol 14, No 1 (2025): Jurnal Ilmu-Ilmu Agribisnis

ANALISIS STRATEGI PEMASARAN TEMPE DEMANG HARBER DI KECAMATAN SEBRANG ULU I KOTA PALEMBANG

Ira, Ira (Unknown)
Apriani, Novi (Unknown)



Article Info

Publish Date
09 Jul 2025

Abstract

ABSTRACTThis study aims to analyze internal and external factors and the marketing strategy of Tempe Demang Harber in Seberang Ulu 1, Palembang City. Using a SWOT analysis approach, this research was conducted at Tempe Demang Harber in Seberang Ulu 1, Palembang City from December to February 2025. The research method used is qualitative, while data collection methods include observation, interviews, documentation, and data processing methods such as editing, coding, tabulating, as well as SWOT data analysis methods. The results and discussion of Tempe Demang Harber show that the company's main strengths lie in its good product quality, affordable prices, and strong relationships between the business owner and employees. On the weakness side, there is a dependence on raw materials that may face supply disruptions. Externally, the opportunities include increasing market demand for quality tempeh products, market growth, and the chance to expand to other cities. On the threat side, Tempe Demang Harber faces intensifying business competition and the risk of adverse weather that could disrupt production. The marketing strategy of Tempe Demang Harber can be developed by leveraging the identified internal strengths and external opportunities. Maintaining product quality and affordable pricing is key to meeting the rising market demand. Additionally, rapid market growth offers opportunities to expand market share reach. The use of social media can also assist in reaching a broader consumer base. ABSTRAKPenelitian ini bertujuan untuk menganalisis faktor-faktor internal eksternal dan bagaimana strategi pemasaran Tempe Demang Harber di Seberang Ulu 1 Kota Palembang. Melalui pendekatan analisis SWOT, penelitian ini dilaksanakan di Tempe Demang Harber di Seberang Ulu 1 Kota Palembang pada bulan Desember-Februari 2025. Metode penelitian yang digunakan adalah metode kualitatif, sedangkan metode pengumpulan data yang digunakan dalam penelitian ini adalah observasi, wawancara, dokumentasi, metode pengolahan data editing, coding, tabulating, serta metode analisis data SWOT. Hasil dan pembahasan Tempe Demang Harber menunjukkan bahwa kekuatan utama perusahaan terletak pada kualitas produk yang baik, harga terjangkau, dan hubungan yang baik antara pemilik usaha dan pekerja. Di sisi kelemahan, terdapat ketergantungan pada bahan baku yang dapat terhambat. Di sisi eksternal, peluang yang dimiliki meliputi permintaan pasar yang meningkat untuk produk tempe berkualitas, pertumbuhan pasar, dan kesempatan untuk ekspansi ke luar kota. Di sisi ancaman, Tempe Demang Harber menghadapi persaingan bisnis yang semakin ketat serta ancaman cuaca buruk yang dapat mengganggu produksi. Strategi pemasaran Tempe Demang Harber dapat dikembangkan dengan memanfaatkan kekuatan internal dan peluang eksternal yang telah diidentifikasi. Menjaga kualitas produk dan harga yang terjangkau menjadi kunci untuk memenuhi permintaan pasar yang meningkat. Selain itu, pertumbuhan pasar yang semakin pesat memberikan peluang untuk memperluas jangkauan pangsa pasar. Penggunaan media sosial juga dapat membantu dalam menjangkau konsumen yang lebih luas

Copyrights © 2025






Journal Info

Abbrev

societa

Publisher

Subject

Agriculture, Biological Sciences & Forestry Economics, Econometrics & Finance Social Sciences

Description

Societa is the journal that published by Agricultural Faculty of Muhammadiyah University of Palembang, since 2016. This journal reguraly publish every June and December with registrated number ISSN 2301-4180 (print) and ISSN 2549-8509 (online). ...