JPPPF (Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan Fisika)
Vol 2 No 2 (2016): JPPPF - Jurnal Penelitian & Pengembangan Pendidikan Fisika, Volume 2 Nomor 2, Des

Pengembangan Media Pembelajaran Termoelektrik Generator sebagai Sumber Energi

Nur Tri Yono (Magister Pendidikan Fisika FMipa UNJ, Jln Pemuda No. 10 Jakarta 13220)
Mangasi Alion Marpaung (Prodi Pendidikan Fisika FMIPA UNJ, Jl. Pemuda No 10, Jakarta 13220)
Desnita Desnita (Prodi Pendidikan Fisika FMIPA UNJ, Jl. Pemuda No 10, Jakarta 13220)



Article Info

Publish Date
30 Dec 2016

Abstract

Abstract This research is aimed to develop the experimental instrument that is thermoelectric generator as the instructional media for energy resource. Used Research Development method with ADDIE (Analyze – Design – Develop – Implementation – Evaluation) models. The media is designed and developed by using Solid Works app. This media is equipped with screen, so the temperature value, electric current, and voltage that produced by the experiment will appear on it. Beside that, this media is user friendly for student because they no need to assemble this instrument, and also the measurement is accurate because this instrument is digital based. This media has been validated with the media experts and subject matter experts. The result is showing that thermoelectric generator is worthy to use as instructional media for energy resource subject in senior high school grade 3. Keywords: instructional media, termoelectric generator, ADDIE models. Abstrak Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan media pembelajaran yaitu berupa alat praktikum termoelektrik generator sebagai sumber energi. Metode penelitian yang digunakan adalah research and development (R&D) menggunakan model ADDIE (Analyze – Design – Develop – Implementation – Evaluation). Media didesain dan dikembangkan dengan menggunakan aplikasi Solid Works. Media ini dilengkapai dengan layar yang dapat menampilkan besaran suhu, kuat arus, dan tegangan yang dihasilkan dari suatu termoelektrik, selain itu media ini mudah untuk digunakan karena peserta didik tidak perlu merakit dari awal dan pengukuran lebih presisi karena berbasis digital. Media yang dikembangkan telah divalidasi oleh para ahli media dan ahli materi pembelajaran. Hasil validasi tersebut menunjukkan bahwa termoelektrik generator layak digunakan sebagai media pembelajaran pada pokok bahasan sumber energi di kelas XII MIA. Kata-kata kunci: tuliskan kata-kata kunci tidak lebih dari satu baris.

Copyrights © 2016






Journal Info

Abbrev

jpppf

Publisher

Subject

Education Physics

Description

The Jurnal Penelitian & Pengembangan Pendidikan Fisika (JPPPF) is dedicated to all physics education practitioners. The coverage of JPPPF includes: experimental research, action research, qualitative research, quantitative research, and development research (model, media, and learning evaluation) ...