ABSTRACTMathematical reasoning is a fundamental skill that students must possess to deeply understand mathematical concepts andsolve problems logically. However, a preliminary study at SMKN 2 Ciamis revealed that most students struggle to solvereasoning problems, particularly in the topic of plane geometry. This issue is attributed to the lack of contextual and interactivelearning media. This study aims to develop an ethnomathematics-based e-module using the Heyzine platform as an interactivelearning tool contextualized with local cultural elements from Kampung Salapan. The research uses the Research andDevelopment (R&D) method with the 4D development model: Define, Design, Develop, and Disseminate. Expert validationresults indicate that the developed e-module is of excellent quality. A trial conducted with grade XI students at SMKN 2 Ciamisshowed that 70% of students achieved scores above the minimum mastery criterion, with an average score of 82.5.Additionally, students responded enthusiastically to learning using the e-module. Therefore, the ethnomathematics-based e-module developed in this study is deemed valid, practical, and effective in enhancing students' mathematical reasoningabilities.Keywords: E-Module, Ethnomathematics, Heyzine, Mathematical Reasoning, Plane GeometryABSTRAKPenalaran matematis merupakan kemampuan dasar yang harus dimiliki siswa untuk memahami konsep matematika secaramendalam dan menyelesaikan masalah secara logis. Namun, hasil studi di SMKN 2 Ciamis menunjukan bahwa sebagainbesar siswa mengalami kesulitasn dalam menyelesaikan soal penalaran matematis, khususnya pada materi bangun datar.Hal ini disebabkan oleh pendekatan pembelajaran yang kurang kontekstual dan minimnya media interaktif. Penelitian inibertujuan untuk mengembangkan e-modul berbasis etnomatematik menggunakan platform Heyzine sebagi mediapembelajaran interkatif yang kontekstual dengan budaya lokal Kampung Salapan. Penelitian ini menggunakan metodeResearch and Development (R&D) dengan model pengembangan 4D (Define, Design, Develop, Disseminate). Hasil validasioleh ahli menjunjukan bahwa e-modul termasuk dalam kategori sangat baik. Uji coba terhadap siswa kelas XI SMKN 2 Ciamismenunjukan bahwa 70% siswa mencapai nilai di atas KKM, dengan rata-rata 82,5. Selain itu, siswa menunjukan antusiasmetinggi terhadap pembelajaran menggunakan e-modul. Dengan demikian, e-modul berbasis etnomatematika yangdikembangkan dinyatakan layak, praktis, dan efektif dalam mengeksplorasi kemampuan penalaran matematis siswa.Kata kunci: Bangun Datar, E-Modul, Etnomatematika, Heyzine, Penalaran matematis
Copyrights © 2025