PAEDAGOGY : Jurnal Ilmu Pendidikan dan Psikologi
Vol. 5 No. 2 (2025)

PEMIKIRAN ISLAM KH. ABDURRAHMAN WAHID (GUS DUR) TENTANG PENDIDIKAN: ANALISIS TERHADAP KONSEPNYA

Sugiyantoro, Sugiyantoro (Unknown)
Haryono, Pauzan (Unknown)



Article Info

Publish Date
16 Jun 2025

Abstract

This study explores Islamic thought on education in the form of its concept from the perspective of KH. Abdurrahman Wahid. In the context of concern about the impact of globalization called future shocks, researchers see a lack of clear concepts in the world of Indonesian education to face this current of globalization. This study focuses on the thoughts of KH. Abdurrahman Wahid on the concept of Islamic education that reflects neomodernism, with efforts to maintain traditional values ??while absorbing western modernization. This study uses a library research method, also known as library research whose information is collected through library research, This study is included in the category of "Analytical Descriptive" data collection according to the actual facts and then compiling, processing, and analyzing them to provide an overview of current issues. The results of the study indicate that the concept of neomodernist Islamic Education is the first part of the ideas of KH. Abdurrahman Wahid about the five parts that must be developed in Islamic education. Second, Islamic education based on freedom. Third, Islamic education based on multiculturalism. Fourth, Islamic education for all. Fifth, humanist Islamic education. ABSTRAK Penelitian ini mengeksplorasi pemikiran islam tentang pendidikan dalam bentuk konsepnya dari perspektif KH. Abdurrahman Wahid. Dalam konteks keprihatinan terhadap dampak globalisasi yang disebut kejutan masa depan peneliti melihat kekurangan konsep yang jelas dalam dunia pendidikan Indonesia untuk menghadapi arus globalisasi ini. Penelitian ini fokus pada pemikiran KH. Abdurrahman Wahid tentang konsep pendidikan Islam yang mencerminkan neomodernisme, dengan upaya menjaga nilai-nilai tradisional sambil menyerap modernisasi barat. Penelitian ini menggunakan metode penelitian pustaka, yang juga dikenal sebagai penelitian kepustakaan yang Informasinya dikumpulkan melalui penelitian kepustakaan, Penelitian ini termasuk dalam kategori "Deskriptif Analitis" pengumpulan data sesuai dengan fakta sebenarnya dan kemudian menyusun, mengolah, dan menganalisisnya untuk memberikan gambaran umum tentang isu-isu yang ada saat ini. Hasil penelitiannya menunjukan bahwa konsep Pendidikan Islam neomodernis merupakan bagian pertama dari gagasan pemikiran KH. Abdurrahman Wahid tentang lima bagian yang harus dikembangkan dalam pendidikan Islam. Kedua, pendidikan Islam yang berlandaskan kebebasan. Ketiga, pendidikan Islam yang berlandaskan multikulturalisme. Keempat, pendidikan Islam untuk semua. Kelima, pendidikan Islam yang humanis.

Copyrights © 2025






Journal Info

Abbrev

paedagogy

Publisher

Subject

Languange, Linguistic, Communication & Media Social Sciences Other

Description

PAEDAGOGY : Jurnal Ilmu Pendidikan dan Psikologi contains writings/articles on the results of thoughts and research results written by teachers, lecturers, experts, scientists, practitioners, and reviewers in all disciplines related to Educational Science and ...