This research is motivated by the difficulty of elementary school students in understanding the concept of mathematical multiplication, which is often considered abstract and can cause learning boredom. The low initial learning outcomes indicate the need for a more concrete and interactive learning method. Therefore, this study focuses on testing and describing the improvement in student learning outcomes after the jarimatika method is applied. The main objective is to determine the effectiveness of this method on multiplication material in grade II of SD Negeri 27 Talang Kelapa. This study used a pre-experimental design with a one-group pre-test-post-test design on 25 students. The important stages of the study include giving a pre-test to measure initial abilities, applying the jarimatika method as a treatment, and giving a post-test to measure the final results. The collected learning outcome data were analyzed using descriptive statistics and the N-Gain test. The results showed a significant increase in student learning outcomes. The average score of students increased from 42.40 in the pre-test to 74.60 in the post-test. Further analysis using N-Gain resulted in an average score of 0.56, indicating a level of improvement in the "moderate" category. Thus, it is concluded that the jarimatika method has proven effective in improving multiplication learning outcomes. This method also has the potential to overcome boredom and increase students' enthusiasm and creativity in learning mathematics. ABSTRAKPenelitian ini dilatarbelakangi oleh kesulitan siswa sekolah dasar dalam memahami konsep perkalian matematika, yang seringkali dianggap abstrak dan dapat menimbulkan kejenuhan belajar. Rendahnya hasil belajar awal menunjukkan perlunya sebuah metode pembelajaran yang lebih konkret dan interaktif. Oleh karena itu, penelitian ini berfokus untuk menguji dan mendeskripsikan peningkatan hasil belajar siswa setelah diterapkan metode jarimatika. Tujuan utamanya adalah untuk mengetahui efektivitas metode ini pada materi perkalian di kelas II SD Negeri 27 Talang Kelapa. Penelitian ini menggunakan desain pre-experimental dengan rancangan one-group pre-test-post-test pada subjek 25 siswa. Tahapan penting penelitian meliputi pemberian pre-test untuk mengukur kemampuan awal, penerapan metode jarimatika sebagai perlakuan, dan pemberian post-test untuk mengukur hasil akhir. Data hasil belajar yang terkumpul dianalisis menggunakan statistik deskriptif dan uji N-Gain. Hasil penelitian menunjukkan adanya peningkatan yang signifikan pada hasil belajar siswa. Skor rata-rata siswa meningkat dari 42,40 pada saat pre-test menjadi 74,60 pada post-test. Analisis lebih lanjut menggunakan N-Gain menghasilkan skor rata-rata 0,56, yang mengindikasikan tingkat peningkatan dalam kategori "sedang". Dengan demikian, disimpulkan bahwa metode jarimatika terbukti efektif meningkatkan hasil belajar perkalian. Metode ini juga berpotensi mengatasi kejenuhan serta meningkatkan semangat dan kreativitas siswa dalam pembelajaran matematika.
Copyrights © 2025