The controversy about the al-Maqâshid al-Dlarûriyyah al-Khams hierarchy has an effect on the understanding of the Maqâshid al-Syarî'ah hierarchy in the MUI version of the Fiqh Pandemic, especially the fatwa on congregational and Friday prayers in mosques. In dzahir, the fatwa prioritizes hifdz al-nafs over hifdz al-dîn, while the majority of scholars are of the opinion that hifdz al-dîn occupies the highest hierarchy. This research aims to reveal a moderate understanding of the Maqâshid al-Syarî'ah hierarchy in Fiqh Pandemic from the perspective of Fiqh al-Awlawiyyât. This research is qualitative by using Istiqrâ̕, Muqâranah and Tawtsîqî methods. The results of this study are: first, the al-Tarjîh rule used by the theocentric group allows for a middle way to bring together views between theocentric and anthropocentric groups in determining the Maqâshid al-Syarî'ah hierarchy; second, Fiqh al-Awlawiyyât is a comprehensive instrument to determine the Maqâshid al-Syarî'ah hierarchy in Pandemic Fiqh, because it accommodates the rules of al-Tarjîh, Fiqh al-Muwâzanah and Fiqh al-Taisîr wa Raf' al-Haraj, even in harmony with Fiqh al-Ì’Adzâr through Qiyâs Awlawî; third, Fiqh al-Awlawiyyât becomes a middle ground for the controversy between theocentric and anthropocentric groups in the context of the Maqâshid al-Syarîʻah hierarchy. In conclusion, the Maqâshid al-Syarî'ah hierarchy in Pandemic Fiqh with the priority of hifdz al-nafs over hifdz al-dîn is set moderately by using Fiqh al-Awlawiyyât.Kontroversi tentang hirarki al-maqÄshid al-dlarÅ«riyyah al-khams berpengaruh pada pemahaman hirarki MaqÄshid al-Syarī’ah dalam Fikih Pandemi versi MUI, khususnya fatwa tentang shalat Jama’ah dan Jum'at di masjid. Secara dzahir, fatwa tersebut mendahulukan hifdz al-nafs atas hifdz al-dÄ«n, sedangkan JumhÅ«r ulama berÂpendapat bahwa hifdz al-dÄ«n menempati hirarki tertinggi. Kajian ini bertujuan untuk mengÂungkap pemahaman moderat tentang hirarki MaqÄshid al-Syarī’ah dalam Fikih Pandemi perspektif Fiqh al-AwlawiyyÄt. Penelitian ini bersifat kualitatif dengan menggunakan metode Istiqrâ̕, MuqÄranah dan TawtsÄ«qÄ«. Hasil penelitian ini adalah: pertama, kaidah al-TarjÄ«h yang digunakan kelompok teosentris memungkinkan adanya jalan tengah mempertemukan pandangan antara kelompok teosentris dan antropoÂsenÂtris dalam penentuan hirarki maqÄshid al-syarī’ah; kedua, Fiqh al-AwlawiyyÄt merupakan instrumen komprehensif untuk menentukan hirarki MaqÄshid al-Syarī’ah dalam Fikih Pandemi, karena ia mengakomodir kaidah al-TarjÄ«h, Fiqh al-MuwÄzanah dan Fiqh al-TaisÄ«r wa Raf' al-Haraj, bahkan selaras dengan Fiqh al-A’dzÄr melalui QiyÄs AwlawÄ«; ketiga, Fiqh al-AwlawiyyÄt menjadi jalan tengah bagi kontroversi antara kelompok teosentris dan antroposentris dalam konteks hirarki MaqÄshid al-Syarīʻah. Kesimpulannya, hirarki MaqÄshid al-Syarī’ah dalam Fikih Pandemi dengan prioritas hifdz al-nafs daripada hifdz al-dÄ«n ditetapkan secara moderat dengan menggunakan Fiqh al-AwlawiyyÄt.
Copyrights © 2022