This study aims to implement an evaluation media using the Plickers application in Pancasila and Civics Education subject for class XI-2 at SMA Negeri 6 Kota Gorontalo. The background of this study is the low level of student participation in learning this subject, due to a lack of innovation in implementing classroom evaluations. This study employs a Classroom Action Research (CAR) method, conducted in two cycles, each consisting of planning, implementation, observation, and reflection stages. The subjects of this study are 21 students, consisting of 12 male students and 9 female students from class XI-2 at SMA Negeri 6 Kota Gorontalo. Two meetings are conducted in both cycle I and cycle II, with the learning evaluation using the Plickers application implemented during the second meeting of each cycle. The findings indicate that the use of the Plickers application in Pancasila and Civics Education subject can enhance student engagement and assist teachers in evaluating learning outcomes. The advantage of Plickers lies in its efficiency in recording student responses in real time without requiring students' devices. The improvement in student learning outcomes is evident from the evaluation test results, increasing from 62% in cycle 1 to 85% in cycle II. Thus, this study concludes that implementing evaluation media using the Plickers application effectively improves student learning outcomes. ABSTRAKPenelitian ini bertujuan untuk mengimplementasikan media evaluasi pembelajaran menggunakan aplikasi Plickers pada pembelajaran PPKn di kelas XI-2 SMA Negeri 6 Kota Gorontalo. Latar belakang penelitian ini adalah masih rendahnya partisipasi siswa dalam pembelajaran akibat kurangnya inovasi dalam pelaksanaan evaluasi pembelajaran di dalam kelas. Penelitian ini menggunakan metode penelitian tindakan kelas (PTK) dengan dua siklus, yang masing-masing terdiri dari tahap perencanaan, pelaksanaan, observasi, dan refleksi. Subjek dari penelitian ini adalah 21 siswa, dengan jumlah siswa laki-laki yaitu 12 orang dan siswa perempuan berjumlah 9 orang di kelas XI-2 SMA Negeri 6 Kota Gorontalo. Pada siklus I dan siklus II dilakukan 2 pertemuan, selanjutnya evaluasi pembelajaran menggunakan aplikasi Plickers dilaksanakan pada pertemuan kedua setiap siklusnya. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penggunaan aplikasi Plickers pada pembelajaran PPKn dapat meningkatkan keterlibatan siswa dalam pembelajaran dan mempermudah guru dalam proses evaluasi hasil belajar. Keunggulan Plickers terletak pada efisiensinya dalam merekam respons siswa secara real-time tanpa memerlukan perangkat siswa. Peningkatan hasil belajar siswa terlihat dari tes evaluasi siklus I sebesar 62% menjadi 85% pada siklus II. Kesimpulan dari penelitian ini adalah bahwa mengimplementasikan media evaluasi pembelajaran menggunakan aplikasi Plickers terbukti efektif dalam meningkatkan hasil belajar siswa.
                        
                        
                        
                        
                            
                                Copyrights © 2025