ABSTRACTThis research aims to provide an understanding to the public about the importance of moral education. Moral education is the basis for all people in religious life. Morals teach to always have good character and behavior in relation to God or in social life. The method used is qualitative through data search or library research. Library research is a series of activities related to the methods of collecting library data, reading and recording and processing research materials. The primary source used is the letter Al-Hujurat verses 9-13 using the tahlili method. The results of the study show that the values of moral education contained in the letter Al-Hujurat verses 9-13 include: fairness, brotherhood, respect for others, humanism, prohibition of backbiting, and piety.KEYWORDS: Moral Education; Religious Life; Character.ABSTRAKPenulisan ini bertujuan untuk memberikan pemahaman kepada masyarakat akan pentingnya pendidikan akhlak. Pendidikan akhlak merupakan dasar bagi semua orang dalam berkehidupan beragama. Akhlak mengajarkan untuk selalu memiliki budi pekerti dan perilaku yang baik dengan hubungan kepada Allah atau dalam kehidupan bermasyarakat. Metode yang digunakan adalah kualitatif melalui penelusuran data-data atau library reseach. Library research yaitu serangkaian kegiatan yang berkenaan dengan metode pengumpulan data pustaka, membaca dan mencatat serta mengolah bahan penelitian. Adapun sumber primer yang digunakan adalah surat Al-Hujurat ayat 9-13 dengan menggunakan metode tahlili. Hasil penelitian menunjukan bahwa nilai-nilai pendidikan akhlak yang terkandung dalam surat Al-Hujurat ayat 9-13 meliputi: sikap adil, persaudaraan, sikap menghargai orang lain, sikap humanis, larangan menggujing/ghibah, dan taqwa.KATA KUNCI: Pendidikan Akhlak; Kehidupan Beragama; Budi Pekerti.
Copyrights © 2021