This study examines the challenges in enhancing the quality of learning in Islamic educational institutions, attributed to the suboptimal supervision of education. Despite continuous updates to the curriculum and pedagogical innovations, the effectiveness of learning in many Islamic educational institutions has not yet reached its maximum potential. The focus of the research is to formulate a supervision design based on psychological principles to improve learning effectiveness. The method employed is a literature review, involving the collection and analysis of relevant literature. The findings indicate that the integration of psychological theories, such as behaviorism, humanism, cognitive theory, and social psychology in supervision can enhance teacher motivation and student engagement. The main conclusion emphasizes that a more humanistic and empowering supervision design can significantly contribute to improving learning quality and addressing the challenges faced by educational institutions. This research is expected to provide a practical framework for educational supervisors in Islamic education to implement more effective interventions that positively impact the overall quality of education ABSTRAKPenelitian ini mengkaji tantangan dalam meningkatkan kualitas pembelajaran di lembaga pendidikan Islam, yang disebabkan oleh kurang optimalnya supervisi pendidikan. Meskipun kurikulum dan inovasi pedagogis terus diperbarui, efektivitas pembelajaran di banyak lembaga pendidikan Islam belum mencapai potensi maksimal. Fokus penelitian adalah merumuskan desain supervisi berbasis prinsip psikologi untuk meningkatkan efektivitas pembelajaran. Metode yang digunakan adalah studi kepustakaan, dengan langkah-langkah pengumpulan dan analisis literatur yang relevan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa integrasi teori psikologis, seperti behavioristik, humanistik, kognitif, dan psikologi sosial dalam supervisi dapat meningkatkan motivasi guru dan keterlibatan siswa. Simpulan utama menegaskan bahwa desain supervisi yang lebih humanis dan memberdayakan dapat memberikan kontribusi signifikan terhadap peningkatan kualitas pembelajaran dan menjawab tantangan yang dihadapi oleh lembaga pendidikan. Penelitian ini diharapkan dapat memberikan kerangka kerja yang praktis bagi pengelola supervisi pendidikan Islam untuk melakukan intervensi yang lebih efektif dan berdampak positif pada mutu pendidikan secara keseluruhan.
Copyrights © 2025