JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri)
Vol 9, No 3 (2025): Juni

KOMIK DIGITAL SEJARAH INDONESIA SEBAGAI UPAYA PENINGKATAN HASIL BELAJAR KOGNITIF SISWA SEKOLAH DASAR

Ismiyanti, Yulina (Unknown)
Afandi, Muhamad (Unknown)
Yustiana, Sari (Unknown)
Jupriyanto, Jupriyanto (Unknown)



Article Info

Publish Date
26 Jun 2025

Abstract

Abstrak: Permasalahan yang dihadapi mitra adalah rendahnya pemahaman siswa terhadap materi sejarah yang disebabkan oleh penggunaan metode pembelajaran konvensional dan kurangnya media visual yang menarik. Kegiatan pengabdian kepada masyarakat ini bertujuan untuk meningkatkan hasil belajar kognitif siswa sekolah dasar Kayuapu melalui penggunaan media komik digital bertema sejarah Indonesia. Metode pengabdian ini yaitu edukatif partisipatif yaitu dengan melibatkan peserta didik dalam kegiatan pengabdian. Tujuannya adalah menciptakan suasana belajar yang interaktif, dinamis, dan relevan dengan kebutuhan serta potensi peserta didik melalui implementasi komik digital. Subyek kegiatan berjumlah 19 siswa kelas V. Evaluasi dilakukan dengan pemberian pretest dan posttest, kemudian dianalisis menggunakan perhitungan persentase peningkatan hasil belajar. Hasil menunjukkan adanya peningkatan rata-rata nilai siswa dari 58,2 pada pretest menjadi 78,2 pada posttest, dengan persentase peningkatan sebesar 34,2%. Temuan ini menunjukkan bahwa komik digital sejarah Indonesia dapat menjadi media pembelajaran yang efektif dalam meningkatkan hasil belajar kognitif siswa sekolah dasar.Abstract: The problem faced by the partner is the low understanding of students regarding history material, caused by the use of conventional teaching methods and the lack of engaging visual media. This community service activity aims to improve the cognitive learning outcomes of Kayuapu elementary school students through the use of digital comics themed on Indonesian history. The method of this community service is participatory education, which involves actively engaging students in the service activities. The goal is to create an interactive, dynamic, and relevant learning atmosphere that meets the needs and potential of the students through the implementation of digital comics. The subjects of the activity were 19 fifth-grade students. Evaluation was conducted by administering pretests and posttests, which were then analyzed using percentage calculations of learning outcome improvement. The results show an increase in the average student scores from 58.2 on the pretest to 78.2 on the posttest, with a percentage increase of 34.2%. These findings indicate that digital comics on Indonesian history can be an effective learning medium in improving the cognitive learning outcomes of elementary school students.

Copyrights © 2025






Journal Info

Abbrev

jmm

Publisher

Subject

Other

Description

JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri) is a journal published by the Mathematics Education Departement of Education Faculty of Muhammadiyah University of Mataram. JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri) aims to disseminate the results of conceptual thinking and ideas, especially the results of educational research ...