Biodik: Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi
Vol. 11 No. 02 (2025): June 2025

Analisis Kesesuaian Konsep Biologi Dalam Kartun Animasi Magic School Bus Sebagai Sumber Belajar IPA: (Analysis of the Suitability of Biological Concepts in the Magic School Bus Animated Cartoon as a Science Learning Resource)

Fakihuddin , Muhammad (Unknown)
Qurbaniah, Mahwar (Unknown)
Sunandar , Ari (Unknown)



Article Info

Publish Date
27 Jun 2025

Abstract

Magic School Bus is one of the animation products that can be used to improve students' skills in understanding science subject matter. The purpose of this researcher is to find out the concept of biology, the suitability of the concept with scientific literature, and biology learning materials related to the concept of biology in the animated cartoon Magic School Bus. This research is a Library Research or library research. The instruments used in this study were observation sheets, concept data cards, expert verification sheets, and research instrument validation sheets. Data analysis was carried out by looking for the biology concepts contained in the minutes of each episode along with scientific literature, as well as biology learning materials related to the concept of biology in the animated cartoon. Then the biology concepts obtained were verified by material experts first to determine whether or not the concept was appropriate. So that 83 biology concepts were found in animated cartoons and also scientific literature concepts, 2 of which were not in accordance with scientific literature. The results obtained were that the percentage of the suitability of the concept of biology in this animated cartoon with the concept of scientific literature was 97.60% with the category Very Appropriate. Biology learning materials related to the concept of biology in the animated cartoon "Magic School Bus" season 1, are seen based on the independent curriculum syllabus or better known as the Learning Flow and Objectives (ATP). So it is known that there are 9 biology materials contained in this animated cartoon, namely the Human Digestive System, Human Immune System, Human Respiratory System, Viruses and Bacteria, Ecosystem, Water Cycle, Adaptation of Living Things, Reproductive System, and Human Circulatory System. Abstrak. Magic School Bus merupakan salah satu produk dari animasi yang dapat digunakan untuk meningkatkan keterampilan siswa dalam memahami materi pelajaran IPA. Tujuan dari penelitian ini untuk mengetahui konsep biologi, kesesuaian konsep dengan  literatur ilmiah, serta materi pembelajaran biologi yang berkaitan dengan konsep biologi pada kartun animasi Magic School Bus. Metode penelitian yang digunakan adalah Library Research atau penelitian kepustakaan dan Studi Dokumentasi. Kajian kepustakaan adalah mencari beragam informasi yang berasal dari pustaka. Berupa artikel jurnal, buku, literatur, maupun publikasi ilmiah lainnya. Instrumen yang digunakan dalam penelitian ini adalah lembar observasi, kartu data konsep, lembar verifikasi ahli, dan lembar validasi instrumen penelitian. Analisis data dilakukan dengan cara mencari konsep biologi yang terkandung di menit-menit setiap episodenya beserta literatur ilmiah, juga materi pembelajaran biologi yang berkaitan dengan konsep biologi pada kartun animasi tersebut.  Kemudian konsep-konsep biologi yang di dapat, di verifikasi oleh 3 orang ahli materi biologi terlebih dahulu untuk mengetahui sesuai atau tidak sesuainya konsep biologi yang terdapat dalam kartun animasi tersebut dengan konsep biologi yang diutarakan para ahli bedasarkan jurnal atau artikel ilmiah. Sehingga ditemukan 83 konsep biologi pada kartun animasi dan juga konsep literatur ilmiahnya, 2 konsep biologi diantaranya tidak sesuai dengan literatur ilmiah. Hasil yang didapat yaitu diketahui persentase tingkat kesesuaian konsep biologi kartun animasi ini dengan konsep literatur ilmiah yaitu sebanyak 97,60 % dengan kategori Sangat Sesuai. Materi pembelajaran biologi yang berkaitan dengan konsep biologi pada kartun animasi “Magic School Bus” season 1, dilihat berdasarkan silabus kurikulum merdeka atau lebih dikenal dengan Alur dan Tujuan Pembelajaran (ATP). Sehingga diketahui terdapat 9 materi biologi yang terdapat dalam kartun animasi ini yaitu Sistem Pencernaan Manusia, Sistem Kekebalan Tubuh Manusia, Sistem Pernafasan Manusia, Virus dan Bakteri, Ekosistem,Siklus Air, Adaptasi Makhluk Hidup, Sistem Reproduksi, dan Sistem Peredaran Darah Manusia.

Copyrights © 2025






Journal Info

Abbrev

biodik

Publisher

Subject

Agriculture, Biological Sciences & Forestry Biochemistry, Genetics & Molecular Biology Decision Sciences, Operations Research & Management Education Environmental Science Social Sciences

Description

Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi receiving and publishing article in the form of research (scientific article) in the field of biology education and utilization of biological research in learning. Moreover, this journal bridges the gap between research and practice, providing information, ...