Lilis Sulastri Huko, 221421045, 2025. “Improving Students” Learning Interest Through the use of Audiovisual Media in Pancasila and Civics Education Program of Pancasila and Civics Education, Departement of Law and Society, Faculty of Social Sciences, Universitas Negeri Gorontalo. The principal supervisor is Dr. Rasid Yunus, S.Pd.,M.Pd., and the co-supervisor is Yuli Adhani, S.Pd., M.Pd. This study aims to enhance students’ learning interest through the use of audiovisual media in pancasila and civics education (PPKn) at the junior high school level. The research employed a classroom action research (CAR) Method, with Students of class VIII B as the research subjects. The findings reveal that the integration of audiovisual media, such as interactive educational videos, significantly increased students’ interest in learning. This improvement was evidenced by greater enthusiansm, attention, and active participation during the learning process, as well as a notable increase in the number of students demonstrating a high leve lof interest after the implementation of audiovisual tolos. Moreover, audiovisual media helped students better understand PPKn material and fostered a more engaging and enjoyable classroom environment. Therefore, incorporating audiovisual media in PPKn learning at SMP Negeri 3 Kabila is recommended as an effective strategy to enhance both students’ interest in learning and their academic achievement. ABSTRAK Lilis Sulastri Huko, 221421045, 2025. “Meningkatkan Minat Belajar Siswa Melalui Media Audio Visual Pada Pembelajaran PPkn Di Kelas VIII B SMP Negeri 3 Kabila” Skripsi : Program Studi Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, Jurusan Ilmu Hukum Kemasyarakatan, fakultas Ilmu Sosial, Universitas Negeri Gorontalo. Pembimbing I Bapak Dr. Rasid Yunus, S.Pd,.M.Pd pembimbing II Ibu Yuli Adhani S.Pd,.M.Pd. Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan minat belajar siswa melalui penggunaan media audiovisual pada pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan (PKn) di tingkat SMP. Metode yang digunakan adalah penelitian tindakan kelas dengan subjek siswa kelas VIII B. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penerapan media audiovisual, seperti video pembelajaran interaktif secara signifikan dapat meningkatkan minat belajar siswa. Peningkatan ini terlihat dari antusiasme, perhatian, dan keterlibatan aktif siswa selama proses pembelajaran, serta adanya peningkatan jumlah siswa yang memiliki minat belajar tinggi setelah penggunaan media audiovisual Selain itu, penggunaan media audiovisual juga membantu siswa memahami materi PKn dengan lebih baik dan menciptakan suasana pembelajaran yang lebih menyenangkan dan interaktif Dengan demikian, integrasi media audiovisual dalam pembelajaran PKn di SMP Negeri 3 Kabila direkomendasikan sebagai strategi efektif untuk meningkatkan minat belajar dan hasil belajar siswa.
                        
                        
                        
                        
                            
                                Copyrights © 2025