This activity aims to educate students at SMK Negeri 6 Tangerang Regency about the strategic role of financial institutions in supporting the development of MSMEs. Financial institutions play a crucial role in providing access to financing, support, and financial literacy to the actors of MSMEs. Through an educational approach in vocational schools, students are equipped with an understanding of the importance of financial institutions as strategic partners in business development. The research method used is descriptive qualitative with data collection techniques through observation, interviews, and documentation studies. The results of the study show that the education provided can increase students' understanding of the role of financial institutions, as well as motivate them to develop business ideas with appropriate financial access support. This education also encourages the creation of synergy between schools, local MSME actors, and financial institutions as a form of community economic empowerment.ABSTRAKKegiatan ini bertujuan memberikan edukasi kepada siswa SMK Negeri 6 Kabupaten Tangerang mengenai peran strategis lembaga keuangan dalam mendukung pengembangan UMKM. Lembaga keuangan memiliki peranan penting dalam memberikan akses permodalan, pendampingan, serta literasi keuangan kepada pelaku UMKM. Melalui pendekatan edukatif di sekolah kejuruan, siswa dibekali pemahaman tentang pentingnya lembaga keuangan sebagai mitra strategis dalam pengembangan usaha. Metode penelitian yang digunakan adalah deskriptif kualitatif dengan teknik pengumpulan data melalui observasi, wawancara, dan studi dokumentasi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa edukasi yang diberikan mampu meningkatkan pemahaman siswa mengenai peran lembaga keuangan, serta memotivasi mereka untuk mengembangkan ide usaha dengan dukungan akses keuangan yang tepat. Edukasi ini juga mendorong terciptanya sinergi antara sekolah, pelaku UMKM lokal, dan lembaga keuangan sebagai bentuk pemberdayaan ekonomi masyarakat.
                        
                        
                        
                        
                            
                                Copyrights © 2025