This study was motivated by the availability of problem-based buffer solution e-modules that have been tested for validity, practicality, and effectiveness, but have not yet been tested for their effect on learning outcomes in the cognitive domain, so the e-modules cannot yet be disseminated. This study aims to reveal the effect of using problem-based e-modules on the cognitive learning outcomes of high school students in phase F. The type of research used was a quasi-experiment with a nonequivalent control group design. The research population was grade XI Fase F students at SMAN 3 Bukittinggi. The sample was selected using purposive sampling techniques, with grade XI F2 as the experimental class and grade XI F4 as the control class. The research instrument consisted of a written test with 25 multiple-choice questions that had been pilot-tested. The data analysis techniques used in this study were normality test, homogeneity test, and t-test. Based on the data analysis results, it was found that both sample classes had normally distributed data with Dcalc < Dtable and had homogeneous variance with Fcalc < Ftable. The results of the hypothesis test using the t-test at a significance level of 0.05 showed that tcalc (4.60) > ttable (1.67). These results indicate that the learning outcomes of the experimental class were significantly higher than those of the control class. Based on the research results, the use of problem-based e-modules on buffer solutions had a significant effect. ABSTRAKPenelitian ini dilatarbelakangi oleh tersedianya e-modul larutan penyangga berbasis masalah yang telah diuji validitas, praktikalitas, dan efektivitas, namun belum diuji pengaruhnya terhadap hasil belajar pada ranah kognitif sehingga e-modul belum bisa disebarluaskan. Penelitian ini bertujuan untuk mengungkapkan pengaruh penggunaan e-modul larutan penyangga berbasis masalah terhadap hasil belajar pada ranah kognitif peserta didik fase F SMA. Jenis penelitian yang digunakan yaitu quasi experiment dengan desain penelitian nonequivalent control group design. Populasi penelitian adalah peserta didik kelas XI Fase F SMAN 3 Bukittinggi. Sampel dipilih menggunakan teknik purposive sampling dengan kelas XI F2 sebagai kelas eksperimen dan kelas XI F4 sebagai kelas kontrol. Instrumen penelitian berupa tes tertulis sebanyak 25 buah soal pilihan ganda yang telah diujicobakan. Teknik analisis data pada penelitian ini adalah uji normalitas, uji homogenitas, dan uji t. Berdasarkan hasil analisis data, diperoleh bahwa kedua kelas sampel memiliki data yang berdistribusi normal dengan Dhitung < Dtabel dan memiliki varians yang homogen dengan Fhitung < Ftabel. Hasil uji hipotesis dengan uji-t pada taraf signifikan 0,05 yaitu thitung (4,60) > ttabel (1,67). Hasil ini menunjukkan bahwa hasil belajar kelas eksperimen lebih tinggi secara signifikan daripada kelas kontrol. Berdasarkan hasil penelitian, penggunaan e-modul larutan penyangga berbasis masalah berpengaruh terhadap hasil belajar peserta didik.
Copyrights © 2025