This research is motivated by the problem of students who have difficulty learning to solve mathematics problems. This study aims to determine the level of difficulty in learning mathematics experienced by fourth grade students in solving problem-based problems, especially on the material of multiplication and division arithmetic operations. This research method uses a descriptive quantitative method. The subjects in this study were fourth grade students of SD Negeri 196 Palembang. The data collection techniques used were in the form of test questions and documentation. The results of the study showed that the difficulties experienced by fourth grade students in solving problem-based mathematics problems on the material of multiplication and division arithmetic operations were seen based on the concept error indicator (IKK), principle error indicator (IKP) and operation error indicator (IKO). From the results found the errors made by students in solving multiplication and division problems Average IKK 48.5% with a moderate category, Average IKP 51.5% with a moderate category and Average IKO 61.1% with a high category. Based on data analysis and discussion, it can be concluded that the level of learning difficulties is seen from the errors found in solving multiplication and division problems with a moderate level of errors in the Concept and Procedure error indicators while the high level of errors in the Operation error indicator. ABSTRAKPenelitian ini dilatarbelakangi oleh adanya permasalahan siswa yang mengalami kesulitan belajar dalam menyelesaikan soal matematika. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui tingkat kesulitan belajar matematika yang di alami siswa kelas IV dalam menyelesaikan soal berbasis masalah terkhusus pada materi operasi hitung perkalian dan pembagian. Metode penelitian ini menggunakan metode kuantitatif deskriptif. Subjek dalam penelitian ini adalah siswa kelas IV SD Negeri 196 Palembang. Teknik pengumpulan data yang digunakan yaitu berupa tes soal dan dokumentasi. Hasil penelitian menunjukan bahwa kesulitan yang dialami siswa kelas IV dalam menyelesaikan soal matematika berbasis masalah pada materi operasi hitung perkalian dan pembagian dilihat berdasarkan indikator kesalahan konsep (IKK), Indikator kesalahan prinsip (IKP) dan Indikator kesalahan Operasi (IKO). Dari hasil analisis yang ditemukan kesalahan-kesalahan yang dilakukan perserta didik dalam menyelesaikan soal perkalian dan pembagian Rata-rata IKK 48,5% dengan katagori sedang, Rata-rata IKP 51,5% dengan katagori sedang dan Rata-rata IKO 61,1% dengan katagori Tinggi. Berdasarkan analisa data dan pembahasan dapat disimpulkan bahwa tingkat kesulitan belajar dilihat dari kesalahan yang ditemukan pada penyelesaian soal perkalian dan pembagian dengan tingkat kesalahan sedang pada indikator kesalahan Konsep dan Prosedur sedangkan tingkat kesalahan tinggi pada indikator kesalahan Operasi.
Copyrights © 2025