ABSTRACT The management of School Operational Assistance (BOS) funds is an important responsibility for every educational unit because it is related to the use of public funds that must be carried out efficiently, transparently, and responsibly. This study focuses on the implementation of the principles of good governance. The approach used in this study is descriptive qualitative, with data collection techniques through interviews and documentation. The data analysis process was carried out using qualitative descriptive analysis methods. The purpose of this study is to examine how accountability and transparency in fund management are implemented as a step to realize good school governance. This research was conducted directly at SDN 2 Banyumulek. The results show that fund management has been running quite well, especially in terms of transparency and accountability. The school is open in budget use and involves the principal, treasurer, teachers, and the school committee in reporting and supervision. This reflects the school's commitment to the principles of good governance, namely transparency, accountability, and participation. ABSTRAK Pengelolaan dana (Bantuan Operasional Sekolah) BOS merupakan tanggung jawab penting bagi setiap satuan pendidikan karena berkaitan dengan penggunaan dana publik yang harus dilakukan secara efisien, transparan, dan dapat dipertanggung jawabkan. Penelitian ini berfokus pada implementasi prinsip good governance. Pendekatan yang digunakan dalam penelitian ini bersifat kualitatif deskriptif, dengan teknik pengumpulan data melalui wawancara dan dokumentasi. Proses analisis data dilakukan menggunakan metode analisis deskriptif kualitatif. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengkaji bagaimana akuntabilitas dan transparansi dalam pengelolaan dana yang diterapkan sebagai langkah untuk mewujudkan tata kelola sekolah yang baik. Penelitian ini dilaksanakan secara langsung di SDN 2 Banyumulek. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pengelolaan dana sudah berjalan cukup baik, terutama dalam hal transparansi dan akuntabilitas. Sekolah terbuka dalam penggunaan anggaran dan melibatkan kepala sekolah, bendahara, guru, serta komite sekolah dalam pelaporan dan pengawasan. Hal ini mencerminkan komitmen sekolah terhadap prinsip tata kelola yang baik, yaitu transparansi, akuntabilitas, dan partisipasi.
Copyrights © 2025