Jurnal Akuntansi Multiparadigma
Vol 8, No 1 (2017): Jurnal Akuntansi Multiparadigma

PEMBEBASAN MIND SET AKUNTAN PENDIDIK MELALUI PEMBELAJARAN FILSAFAT ILMU DAN SPIRITUAL

Jurana Jurana (Universitas Tadulako)
Fibriyani Nur Khairin (Universitas Mulawarman)



Article Info

Publish Date
30 Apr 2017

Abstract

Abstrak: Pembebasan Mind Set Akuntan melalui Pembelajaran Filsafat Ilmu dan Spiritual. Tujuan penelitian ini adalah untuk memahami perubahan kesadaran dan pola pikir yang terjadi pada pandangan akuntan pasca menempuh mata kuliah FIS (Filsafat Ilmu dan Spiritual). Penelitian ini menggunakan paradigma interpretatif dengan pendekatan fenomenologi. Informan dalam penelitian ini adalah sepuluh akuntan pendidik yang sedang mengambil  program doktor ilmu akuntansi pada tiga universitas terkemuka di Indonesia dan telah menempuh mata kuliah FIS. Hasil penelitian ini menunjukkan adanya perubahan pola pikir di level intelektual, mental, dan spiritual setelah menempuh mata kuliah FIS. Abstract: The Liberation of Accountant Educator’s Mind Set through Learning Philosophy of Science And Spirituality. The purpose of this study is to understand the changes of awareness and mindset that occurred in accountant’s viewpoints after taking FIS (Philosophy of Science and Spirituality) course. The study uses interpretive paradigm with phenomenological approach. There are ten accountant educators involved as informants in this study. They are taking accounting sciences doctoral program in three leading universities in Indonesia and already take FIS course. The results indicated change in accountant’s mindset at the level of intellectual, mental, and spiritual.

Copyrights © 2017






Journal Info

Abbrev

jamal

Publisher

Subject

Economics, Econometrics & Finance

Description

Jurnal Akuntansi Multiparadigma or Journal of Multiparadigm Accounting (JAMAL) has been published since April 2010 by Universitas Brawijaya, and since 2014 has been collaborating with Masyarakat Akuntansi Multiparadigma Indonesia. JAMAL publishes scientific articles and highly appreciates creative ...