Movement and Education
Vol. 3 No. 2 (2023): Jurnal Movement and Education

UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR LOMPAT JAUH GAYA HANG STYLE DENGAN MEDIA GANTUNGAN BOLA BAGI SISWA SEKOLAH MENENGAH PERTAMA KELAS VIII Efforts to Improve Learning Outcome Long Jump Hang style Using Ball Hanger for Class VIII Junior High School

Paimin (Unknown)



Article Info

Publish Date
21 Jan 2023

Abstract

Abstrak Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada materi lompat jauh gaya hang style dengan media gantungan bola. Metode penelitian yang dilakukan adalah tindakan kelas. Sampel penelitian yang diambil adalah siswa kelas VIII SMPN 2 Sukaraja dengan jumlah 34 siswa. Pada proses pra siklus dilakukan wawancara kepada guru dan siswa untuk mengetahui penyebab kurangnya motivasi belajar siswa pada materi lompat jauh dengan gaya hang style. Pada siklus 1 siswa diberikan model pembelajaran dengan menggunakan media gantungan bola. Hasil dari siklus 1 belum maksimal karena dibutuhkan penyesuaian Untuk mengurangi hambatan yang muncul pada siklus I, peneliti memperbaiki cara mengajar. Pada siklus 2 pembelajaran berjalan dengan baik dan kondusif, siswa merasa nyaman mengikuti pembelajaran. Hasil dari siklus 2 sebesar 91,1% siswa memiliki nilai di atas KKM. Maka dari itu, media gantungan bola sangat berpengaruh dalam meningkatkan hasil belajar siswa pada materi lompat jauh gaya hang style. Kata kunci: Hasil Belajar, Media Gantungan Bola, Materi Lompat Jauh Gaya Hang style Abstract This study aims to improve student learning outcomes in the hang style long jump material with hanging ball media. The research method used is class action. The research sample taken was class VIII students of SMPN 2 Sukaraja with a total of 34 students. In the pre-cycle process, interviews were conducted with teachers and students to find out the causes of the lack of student motivation in the long jump material with the hang style. In cycle 1 students are given a learning model using a ball hanging media. The results of cycle 1 have not been maximized because adjustments are needed. To reduce the obstacles that arise in cycle I, researchers improve teaching methods. In cycle 2 learning went well and was conducive, students felt comfortable participating in learning. The results of cycle 2 were 91.1% of students having scores above the KKM. Therefore, the hanging ball media is very influential in improving student learning outcomes in the hang style long jump material. Keyword: Learning outcomes, Ball hanger, Long Jump Hang style

Copyrights © 2023






Journal Info

Abbrev

mae

Publisher

Subject

Education Other

Description

Journal of Movement and Education is a national scientific journal with E-ISSN 2808-5205 and published by the Physical Education Study Program, Health and Recreation, Universitas Muhammadiyah Sukabumi. Focus and Scope: Physical education, sport, health, and ...