Abstract The difficulties in developing short story writing include finding ideas, describing characters, setting the story, developing events, and struggling to build dialogue in the story. One of the solutions that can help students easily write short stories is to provide teaching materials for writing short stories that are easy to understand and can be practiced by students. One of the teaching materials that makes it easier for students to write short stories is the webbing strategy. This study uses the ADDIE (Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation) model as the research method to develop teaching materials for short story writing with the webbing strategy. In the ADDIE model, data collection was carried out through observations and questionnaires in the analysis stage to understand the needs of teachers and students. The results of the research indicate that short stories are one of the materials that students find difficult to understand, and the current teaching materials for short stories are not fully based on the needs and characteristics of the students. To meet the needs of teachers and students, it is necessary to develop teaching materials using the webbing strategy as an alternative teaching material. The webbing strategy helps students brainstorm ideas quickly by visually organizing words or phrases into images/schemes. This strategy presents instructions, exercises, and engaging designs, making it easier for teachers and students to understand. Abstrak Kesulitan mengembangkan menulis teks cerpen di antaranya menemukan ide, mendeskripsikan karakter, setting cerita, mengembangkan peristiwa, dan kesulitan membangun dialog dalam cerita. Salah satu solusi yang dapat mengatasi siswa agar mudah dalam menulis cerpen adalah menyediakan materi ajar menulis cerpen yang mudah dipahami dan dapat dipraktikkan siswa. Materi ajar yang memudahkan siswa dalam menulis cerpen salah satunya adalah strategi webbing (jaring-jaring). Penelitian ini menggunakan model ADDIE (Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation) sebagai metode penelitian untuk mengembangkan materi ajar menulis cerpen dengan strategi webbing. Dalam model ADDIE, pengumpulan data dilakukan melalui observasi dan angket pada tahap analisis untuk memahami kebutuhan guru dan siswa. Hasil penelitian menunjukkan bahwa cerpen menjadi salah satu materi yang sulit dipahami siswa dan materi ajar cerpen yang digunakan saat ini belum sepenuhnya berdasarkan kebutuhan dan karakteristik siswa. Untuk memenuhi kebutuhan guru dan siswa, perlu dikembangkan materi ajar menggunakan strategi webbing sebagai alternatif materi ajar. Strategi webbing membantu siswa melakukan brainstorming ide secara cepat dengan mengorganisasikan kata atau frasa secara visual dalam bentuk gambar/skema. Strategi ini menyajikan instruksi, latihan, dan desain yang menarik sehingga lebih mudah dipahami oleh guru dan siswa.
Copyrights © 2024