Innovation and transformation in higher education have become strategic issues, particularly for religious institutions that are required to enhance access and quality while strengthening national and global competitiveness. This study examines the strategies of policy innovation and transformation implemented to address these challenges. Focusing on the State Christian Institute of Manado (IAKN), this study investigates institutional transformation in the domains of governance, academic development, and cultural adaptation. The objectives are threefold: (1) to assess the innovation and policy transformation strategies implemented by IAKN Manado in improving access and quality; (2) to analyze the institution’s distinctive models of policy innovation; and (3) to identify policy models that may serve as frameworks for strengthening religious higher education more broadly. Employing a qualitative approach, data were collected through interviews, observation, and literature review. The findings reveal that IAKN Manado is actively pursuing transformation into a “cyber university” to respond to digital-era demands, while simultaneously reinforcing its historical and religious role in the Sulawesi region. This transformation illustrates both opportunities and constraints. The study further highlights that effective innovation and transformation in universities under the Ministry of Religious Affairs require stronger institutional support from the government to ensure sustainability and impact. ABSTRAK Inovasi dan transformasi pendidikan tinggi kini menjadi isu strategis, terutama di perguruan tinggi keagamaan yang dituntut meningkatkan akses dan kualitas sekaligus memperkuat daya saing nasional dan global. penelitian ini mengkaji strategi inovasi dan transformasi kebijakan yang dilakukan untuk menjawab tantangan tersebut.. Penelitian ini, yang dilakukan di Institut Agama Kristen Negeri Manado (IAKN), berfokus pada kebijakan dan transformasi di lembaga tersebut, khususnya di bidang tata kelola, pengembangan akademik, dan adaptasi budaya akademik. Penelitian ini bertujuan untuk: (1) mengkaji strategi inovasi dan transformasi kebijakan yang diterapkan oleh IAKN Manado untuk mempercepat akses dan meningkatkan kualitas pendidikan; (2) menganalisis model inovasi kebijakan yang unik dan berbeda di IAKN Manado; dan (3) mengidentifikasi model kebijakan yang dapat memfasilitasi percepatan akses dan peningkatan kualitas pendidikan di perguruan tinggi keagamaan. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif, dengan data melalui wawancara, observasi, dan tinjauan pustaka. Temuan menunjukkan bahwa IAKN Manado sedang berupaya untuk bertransformasi menjadi 'universitas siber' sebagai respons terhadap tuntutan era digital, sekaligus memperkuat signifikansi historis dan religiusnya di wilayah Sulawesi. Oleh karena itu, transformasi IAKN Manado menuju 'universitas siber' menunjukkan peluang sekaligus kendala. Selain itu, penelitian ini berimplikasi pada peningkatan inovasi dan transformasi perguruan tinggi di bawah Kementerian Agama yang membutuhkan dukungan kelembagaan dari pemerintah.
Copyrights © 2025