Abstract: This study aims to analyze the values of local wisdom in the Ludruk tradition and their application in cultural literacy-based social studies learning. The research used a qualitative approach with a case study. Data were obtained through observation, interviews, and documentation, then analyzed using source triangulation and reduced for categorization. The results indicate that the values of local wisdom in ludruk include (1) the value of mutual cooperation manifested through group cooperation activities when acting out roles, (2) the value of spirituality reflected in moral messages with religious nuances, (3) the value of tolerance through the depiction of characters from various backgrounds, and (4) the value of peace through kidungan containing humorous verses and songs with a peaceful rhythm. Implementation in social studies learning is carried out through three approaches: learning about ludruk, learning with ludruk as a medium, and learning through ludruk to build character. This research contributes to strengthening cultural literacy and character formation in junior high school students.Abstrak: Penelitian ini bertujuan menganalisis nilai-nilai kearifan lokal dalam tradisi Ludruk serta penerapannya di dalam pembelajaran IPS berbasis literasi budaya. Penelitian menggunakan pendekatan kualitatif dengan jenis studi kasus. Data diperoleh melalui observasi, wawancara, dan dokumentasi, kemudian dianalisis dengan triangulasi sumber serta direduksi untuk dikategorisasikan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa nilai kearifan lokal dalam ludruk meliputi (1) nilai gotong royong yang dimanifestasikan melalui kegiatan kerjasama kelompok saat memerankan peran, (2) nilai spiritualitas yang tercermin dari pesan moral bernuansa keagamaan, (3) nilai toleransi melalui penggambaran tokoh dari berbagai latar belakang, serta (4) nilai cinta damai melalui kidungan berisi syair jenaka dan tembang berirama kedamaian. Implementasi dalam pembelajaran IPS dilakukan melalui tiga pendekatan: belajar tentang ludruk, belajar dengan ludruk sebagai media, dan belajar melalui ludruk untuk membangun karakter. Penelitian memberikan kontribusi pada penguatan literasi budaya dan pembentukan karakter siswa SMP.
                        
                        
                        
                        
                            
                                Copyrights © 2025