Abstract: Education is the primary foundation for the holistic development of Indonesians. This article aims to identify the targets of character education in the context of the Indonesian nation in a more targeted manner. This study uses a qualitative approach based on literature review and analysis of character education policies in Indonesia. The results show that the targets of character education include not only students but also educators, parents, the community, leaders, the media, and the business world. Each group has a specific role in instilling character values in accordance with the values of Pancasila and the needs of the 21st century. These findings emphasize the importance of a collaborative, cross-sectoral approach in implementing sustainable and holistic education. This article provides contextual contributions to broaden understanding of multi-actor involvement in national character education.Abstrak: Pendidikan karakter merupakan fondasi utama dalam pembangunan manusia Indonesia seutuhnya. Artikel ini bertujuan untuk mengidentifikasi sasaran pendidikan karakter dalam konteks bangsa Indonesia secara lebih terarah. Kajian ini menggunakan pendekatan kualitatif berbasis studi literatur dan analisis kebijakan pendidikan karakter di Indonesia. Hasil kajian menunjukkan bahwa sasaran pendidikan karakter mencakup tidak hanya peserta didik, tetapi juga pendidik, orang tua, masyarakat, pemimpin, media, dan dunia usaha. Setiap kelompok memiliki peran spesifik dalam menanamkan nilai-nilai karakter sesuai dengan nilai-nilai Pancasila dan kebutuhan abad ke-21. Temuan ini menegaskan pentingnya pendekatan kolaboratif lintas sektor dalam pelaksanaan pendidikan karakter yang berkelanjutan dan holistik. Artikel ini memberikan kontribusi konseptual dalam memperluas pemahaman tentang keterlibatan multi-aktor dalam pendidikan karakter nasional.
Copyrights © 2025