This writing analyzes the role of lecturers at the Military Academy in enhancing national resilience through the education they provide to cadets. Based on a review of documents and applicable educational standards, the role of lecturers at the Military Academy involves teaching, character building, research, and community service. This research aims to identify the contributions of lecturers in preparing cadets as prospective officers who possess integrity, discipline, leadership, and a deep understanding of Indonesia's national resilience. This study employs a document analysis approach to regulations, educational standards, the Military Academy curriculum, and applicable national resilience doctrines. Research results show that the role of lecturers at the Military Academy is crucial in shaping the capacity of cadets to face national resilience challenges through education based on Asta Gatra, as well as preparing them to confront threats to national security and stability. Tulisan ini menganalisis peran dosen Akademi Militer dalam meningkatkan ketahanan nasional melalui pendidikan yang diberikan kepada Taruna. Berdasarkan kajian dokumen dan standar pendidikan yang berlaku, peran dosen di Akademi Militer melibatkan pengajaran, pembinaan karakter, penelitian, dan pengabdian kepada masyarakat. Penelitian ini bertujuan untuk mengidentifikasi kontribusi dosen dalam mempersiapkan Taruna sebagai calon perwira yang memiliki integritas, disiplin, kepemimpinan, serta pemahaman yang mendalam tentang ketahanan nasional Indonesia. Penelitian ini menggunakan pendekatan analisis dokumen terhadap regulasi, standar pendidikan, kurikulum Akademi Militer, dan doktrin ketahanan nasional yang berlaku. Hasil penelitian menunjukkan bahwa peran dosen Akademi Militer sangat penting dalam membentuk kapasitas Taruna untuk menghadapi tantangan ketahanan nasional melalui pendidikan yang berbasis pada Asta Gatra, serta mempersiapkan mereka dalam menghadapi ancaman terhadap keamanan dan kestabilan nasional.
Copyrights © 2025