Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif
Vol 7, No 2 (2016): Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif

Kemampuan Berpikir Relasional Siswa dalam Mengerjakan Soal Kontekstual dengan Pendekatan Realistik Pada Topik Fungsi Linear

Kurniawan, A. Tatak Handaya (Unknown)
Rudhito, M. Andy (Unknown)



Article Info

Publish Date
02 Dec 2016

Abstract

Penelitian ini dilatarbelakangi oleh kemampuan berpikir relasional siswa yang masih rendah. Berpikir relasional menjadi salah satu masalah yang menarik dalam pendidikan matematika. Di dalam penelitian ini akan dikaji kemampuan berpikir relasional siswa dalam mengerjakan soal matematika kontekstual pada Pembelajaran Matematika Realistik (PMR). Metode yang digunakan dalam penelitian ini secara deskriptif kualitatif. Penelitian ini dilakukan terhadap siswa kelas VIII SMP Kanisius Sleman dengan topik materi pembelajaran Fungsi Linear. Data proses berpikir relasional siswa diperoleh melalui soal penyelesaian masalah dan analisis penyajian hasil kegiatan siswa. Dari hasil penelitian yang diperoleh menunjukkan bahwa  siswa mengalami kesulitan untuk berpikir relasional dalam menghubungkan antara masalah kontekstual dalam PMR terhadap materi fungsi linear terlebih pada penyajian data menggunakan grafik fungsi. Siswa belum mampu menggunakan grafik untuk menentukan hasil fungsi pada permasalahan kontekstual. Saran yang dapat diberikan dari hasil penelitian ini adalah siswa lebih sering diberikan soal yang ng dapat merangsang siswa untuk dapat berpikir relasional, sehingga siswa mampu menyelesaikan masalah kontekstual dengan nalar dan membuat pembelajaran lebih bermakna.This research based on the students’ ability in relational thinking which is still low. Thinking relationaly become one of the interesting problems in learning mathematics. This research will discuss students’ relational thinking ability in doing contextual mathematics problem in Realistic Mathematics Learning. The method which is used in this research is descriptive qualitative. It is done toward 8th grade students of SMP Kanisius Sleman. The topic is Linear Function. The data of relational thinking is obtained through the students’ problem solving on mathematics and the analysis on students’ activities result presentation. This research shows that the students got difficulties to think relationaly to correlate contextual problems on learning toward the linear function material prior to data presentation using graph of function. Students are not able to use the graph to the determine the result of function oncontextual problem. From the research, it suggest that students should have been given more problems which stimulate to think relationaly, so that students are able to solve the contextual problem reasonably and make learning more meanigful.

Copyrights © 2016






Journal Info

Abbrev

kreano

Publisher

Subject

Education Mathematics

Description

Kreano is a place to share and communicate research results from researchers or invited authors. Kreano publishes original, novel, and empirical works in the field of mathematics education. Researchers can come from Lecturers, Teachers, Researchers, and students who need broad access to the ...