In 2023, Indonesia's Human Development Index (HDI) reached a score of 72.91, placing it in the high category. However, this score remains below the global average of 73.9. This study aims to analyze the impact of the proportion of informal employment and the completion rate of upper secondary education on HDI improvement in Indonesia. Using multiple linear regression, this research examines the influence of these two variables as independent variables on HDI as the dependent variable. The classical assumption tests, including normality, non-autocorrelation, heteroskedasticity, and multicollinearity, have been satisfied, ensuring the validity of the model used. The results indicate that the proportion of informal employment and the completion rate of upper secondary education have a significant influence on HDI both partially and simultaneously. Specifically, each 1% increase in the proportion of informal employment has the potential to increase HDI by 0.14 points, while a 1% increase in the upper secondary education completion rate can increase HDI by 0.19 points. These findings highlight the importance of expanding access to education and strengthening the formal employment sector to promote human development in Indonesia. AbstrakPada tahun 2023, Indeks Pembangunan Manusia (IPM) Indonesia mencapai skor 72,91, yang menempatkannya dalam kategori tinggi. Namun, skor ini masih berada di bawah rata-rata global sebesar 73,9. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis pengaruh proporsi lapangan kerja informal dan tingkat penyelesaian pendidikan menengah atas/sederajat terhadap peningkatan IPM di Indonesia. Dengan menggunakan metode regresi linier berganda, penelitian ini memeriksa pengaruh kedua variabel tersebut sebagai peubah independen terhadap IPM sebagai peubah dependen. Uji asumsi klasik, termasuk normalitas, non-autokorelasi, heteroskedastisitas, dan multikolinieritas, telah dipenuhi, memastikan validitas model yang digunakan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa proporsi lapangan kerja informal dan tingkat penyelesaian pendidikan menengah atas/sederajat berpengaruh signifikan secara parsial dan simultan terhadap IPM. Secara khusus, setiap peningkatan 1% pada proporsi lapangan kerja informal berpotensi meningkatkan IPM sebesar 0,14 poin, sedangkan peningkatan 1% dalam tingkat penyelesaian pendidikan menengah atas/sederajat dapat meningkatkan IPM sebesar 0,19 poin. Temuan ini menggarisbawahi pentingnya meningkatkan akses pendidikan dan memperkuat sektor lapangan kerja formal untuk mendorong pembangunan manusia di Indonesia.
                        
                        
                        
                        
                            
                                Copyrights © 2025