Jurnal Pendidikan Jasmani Kesehatan dan Rekreasi (Penjaskesrek)
Vol 12 No 1 (2025)

STRATEGI PENGAJARAN DOSEN PENDIDIKAN JASMANI DALAM MENINGKATKAN PARTISIPASI MAHASISWA DI ERA DIGITAL

Syafruddin, Muhammad Akbar (Unknown)
Anwar, Nur Indah Atifah (Unknown)



Article Info

Publish Date
12 Jan 2025

Abstract

Abstract: This study uses a descriptive qualitative approach. This study was conducted in the Physical Education, Health, and Recreation Study Program, Makassar State University. The subjects of the study were lecturers of the Physical Education, Health, and Recreation Study Program, Makassar State University. A total of seven lecturers were selected as the main informants of this study. Informants were selected using a purposive sampling method, taking into account the variation of their institutions and background experiences to obtain diverse perspectives. Interview guidelines were prepared based on the research theme, but the researcher still provided space for informants to develop answers freely. The main instrument in this study was the researcher herself, who acted as a data collector and analyzer. Overall, the results of this study indicate that the teaching strategies of physical education lecturers in the digital era are very varied and adaptive to the needs of students. Lecturers not only use technology as a tool, but also as a means to create more interesting, relevant, and meaningful learning. This diverse approach reflects the lecturers' commitment to increasing student participation in physical education learning.Keywords: Strategy, Lecturer, Participation, Physical Education, Digital Era  Abstrak: Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif deskriptif. Penelitian ini dilaksanakan di Program Studi Pendidikan Jasmani, Kesehatan, dan Rekreasi Universitas Negeri Makassar. Subjek penelitian adalah dosen Program Studi Pendidikan Jasmani, Kesehatan, dan Rekreasi Universitas Negeri Makassar. Sebanyak tujuh dosen dipilih sebagai informan utama penelitian ini. Informan dipilih menggunakan metode purposive sampling, dengan mempertimbangkan variasi institusi dan latar belakang pengalaman mereka untuk mendapatkan perspektif yang beragam. Pedoman wawancara disusun berdasarkan tema penelitian, tetapi peneliti tetap memberikan ruang bagi informan untuk mengembangkan jawaban secara bebas. Instrumen utama dalam penelitian ini adalah peneliti sendiri, yang bertindak sebagai pengumpul dan penganalisis data. Secara keseluruhan, hasil penelitian ini menunjukkan bahwa strategi pengajaran dosen pendidikan jasmani di era digital sangat bervariasi dan adaptif terhadap kebutuhan mahasiswa. Para dosen tidak hanya menggunakan teknologi sebagai alat bantu, tetapi juga sebagai sarana untuk menciptakan pembelajaran yang lebih menarik, relevan, dan bermakna. Pendekatan yang beragam ini mencerminkan komitmen dosen untuk meningkatkan partisipasi mahasiswa dalam pembelajaran pendidikan jasmani.Kata Kunci: Strategi, Dosen, Partisipiasi, Pendidikan Jasmani, Era Digital

Copyrights © 2025