Abstract : Fish satay is a processed food product made from fresh fish wrapped with yellow spices made from various spices then grilled using coconut shell charcoal. The purpose of this study was to determine the effect of marketing strategy on consumer buying interest with consumer satisfaction as a moderating variable (a case study of the SME product of sate tanjung in Prawira Hamlet, Tanjung Kec., North Lombok Regency). This research was conducted directly in the field using a survey method aimed at obtaining data on consumer respondents and fish satay traders in the North Lombok region. The results showed that the influence of marketing strategy on consumer buying interest with significant consumer satisfaction on the decision to purchase Tanjung fish satay. The index of consumer buying interest in buying Tanjung fish satay was 649% and the consumer satisfaction index was 327% including the 'satisfied' category. The attributes of the Tanjung fish satay criteria that make consumers satisfied are taste with a satisfaction value of 70% (satisfied), product cleanliness with a satisfaction value of 56% (quite satisfied), cleanliness of the sales place with a satisfaction value of 62% (quite satisfied) and the attractiveness of tanjung fish satay with a satisfaction value of 62% (quite satisfied). Consumers still feel "unsatisfied" with the attributes of the Tanjung fish satay price criteria and the service quality of Tanjung fish satay traders where each of these attributes has a satisfaction value of 48% (less satisfied). Keywords: The effect of marketing strategy on buying interest and consumer satisfaction Abstrak : Sate ikan merupakan sebuah olahan produk pangan yang berbahan dasar ikan segar yang dibalut dengan bumbu kuning yang terbuat dari berbagai rempah- rempah kemudian dipanggang menggunakan arang batok kelapa. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh strategi pemasaran terhadap minat beli konsumen dengan kepuasan konsumen sebagai variable moderating(studi kasus produk UMKM sate tanjung di Dusun Prawira Kec. Tanjung Kabupaten Lombok Utara). Penelitian ini dilakukan langusng di lapangan menggunakan metode survey bertujuan untuk mendapatkan data responden konsumen dan pedagang sate ikan di wilayah Lombok Utara,. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pengaruh strategi pemasaran terhadap minat beli konsumen dengan kepuasan konsumen signifikan terhadap keputusan pembelian sate ikan Tanjung.Indeks minat beli konsumen membeli sate ikan Tanjung adalah sebesar 649% serta indeks kepuasan konsumen 327% termasuk katagori ‘puasâ€. Atribut kriteria sate ikan Tanjung yang membuat konsumen puas adalah citarasa dengan nilai kepuasan 70% (puas), kebersihan produk dengan nilai kepuasan sebesar 56% (cukup puas), kebersihan tempat penjualan dengan nilai kepuasan sebesar 62% (cukup puas) dan daya tarik dari sate ikan tanjung dengan nilai kepuasan sebesar 62% (cukup puas). Konsumen masih merasa “kurang puas†dengan atribut kriteria harga sate ikan Tanjung dan kualitas pelayanan pedagang sate ikan Tanjung dimana masing- masing atribut tersebut memiliki nilai kepuasan sebesar 48% (kurang puas). Kata Kunci : Pengaruh strategi pemasaran terhadap minat beli dan kepuasan konsumen.
Copyrights © 2022