Pendas : Jurnah Ilmiah Pendidikan Dasar
Vol. 9 No. 3 (2024): Volume 09 No. 03 September 2024.

EFEKTIVITAS MODEL PEMBELAJARAN TIPE WORD SQUARE MENGGUNAKAN MEDIA LKPD BERBANTUAN CANVA TERHADAP KEMAMPUAN PEMAHAMAN KONSEP IPS TOPIK “SEPERTI APA DAERAH TEMPAT TINGGALKU DULU” SISWA KELAS IV SDN 92 SINGKAWANG

Tika Kausarina (Unknown)
Rosmaiyadi (Unknown)
Erdi Guna Utama (Unknown)



Article Info

Publish Date
01 Sep 2024

Abstract

This research aims to determine the effectiveness of the word square type learning model using LKPD media assisted by Canva on the ability to understand social studies concepts for class IV students. This research was carried out at SD Negeri 92 Singkawang. The type of research used is quantitative with a pre-experimental one group pretest-posttest design method. The design used is in the form of pretest-posttest. The population used was all fourth grade students at SD Negeri 92 Singkawang with a sampling technique in the form of a saturated sample (total sampling). This research was conducted in one class of 29 people, where the class was a pretest class and also a posttest class). The pretest class is students who are taught conventionally, while the posttest class is students who are taught with a word square type learning model using LKPD media assisted by Canva. The results of the research can be concluded that: (1) There is an increase in the ability to understand social studies concepts for class IV students at SDN 92 Singkawang by implementing the word square type learning model using LKPD media assisted by Canva. The N-Gain result was 0.55 with medium criteria. (2) After implementing the word square type learning model using LKPD media assisted by Canva on the ability to understand social studies concepts for class IV students at SDN 92 Singkawang, students who experienced individual and classical completeness. (3) Student responses show that on average students gave a positive response to learning with the word square type learning model using LKPD media assisted by Canva on the ability to understand concepts in social studies subjects with an overall average of 66.37% with positive criteria. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui efektivitas model pembelajaran tipe word square menggunakan media LKPD berbantuan canva terhadap kemampuan pemahaman konsep IPS siswa kelas IV. Penelitian ini dilaksanakan di SD Negeri 92 Singkawang. Jenis penelitian yang digunakan yaitu kuantitatif dengan metode pre eksperimen one group pretest-posttest design. Desain yang digunakan adalah dalam bentuk pretest-posttes. Populasi yang digunakan adalah seluruh siswa kelas IV SD Negeri 92 Singkawang dengan Teknik pengambilan sampel berupa sampel jenuh (total sampling). Penelitian ini dilakukan pada satu kelas yang berjumlah 29 orang yang mana kelas tersebut menjadi kelas pretest dan juga kelas posttest). Kelas pretest merupakan siswa yang diajarkan secara konvensional sedangkan kelas posttest merupakan siswa yang diajarkan dengan model pembelajaran tipe word square menggunakan media LKPD berbantuan canva. Hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa : (1) Terdapat peningkatan kemampuan pemahaman konsep IPS siswa kelas IV di SDN 92 Singkawang dengan penerapan model pembelajaran tipe word square menggunakan media LKPD berbantuan canva didapat hasil N-Gain sebesar 0,55 dengan kriteria sedang. (2) Setelah diterapkan model pembelajaran tipe word square menggunakan media LKPD berbantuan canva terhadap kemampuan pemahaman konsep IPS siswa kelas IV SDN 92 Singkawang siswa yang mengalami ketuntasan individual dan ketuntasan klasikal. (3) Respon siswa menunjukan bahwa rata-rata siswa memberikan respon positif terhadap pembelajaran dengan model pembelajaran tipe word square menggunakan media LKPD berbantuan canva terhadap kemampuan pemahaman konsep pada mata pelajaran IPS dengan rata-rata keseluruhan sebesar 66,37% dengan kriteria positif.

Copyrights © 2024






Journal Info

Abbrev

pendas

Publisher

Subject

Other

Description

Pendas : Jurnah Ilmiah Pendidikan Dasar is a journal published twice a year, namely in June and December that aims to be a forum for scientific publications to pour ideas and studies complemented with the results of research related to primary school education. To achieve this, basic education ...