Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan
Vol 2, No 8: AGUSTUS 2017

PENGARUH PENGGUNAAN MODEL DISCOVERY LEARNING TERHADAP EFEKTIVITAS DAN HASIL BELAJAR SISWA

Rosdiana Rosdiana (Pendidikan Biologi Universitas Mulawarman)
Didimus Tanah Boleng (Pendidikan Biologi Universitas Mulawarman)
Susilo Susilo (Pendidikan Biologi Universitas Mulawarman)



Article Info

Publish Date
01 Aug 2017

Abstract

A quasi experimental study has been conducted at SMK-SPP Negeri Samarinda. The purpose of this study are knowing the influence of Discovery Learning model on the effectiveness and learning outcomes of students of Class XI SMK-SPP Negeri Samarinda and the response of students to the learning process using the discovery learning model. The method used in this study is an experiment with reference to posttest-only control design. The results shows that there is an influence in effectiveness of learning.  In the experiment group is higher than the control class. The student learning result is 93,33% in experiment class while control group is 60%, so it shows that learning using discovery learning model can improve learning outcomes. Students response to learning model of discovery learning is positive, with the result 52,22% very good, 41,11% good and 6,67% not good.Penelitian eksperimen semu telah dilakukan di SMK-SPP Negeri Samarinda. Tujuan penelitian adalah mengetahui pengaruh model Discovery Learning terhadap efektivitas dan hasil belajar siswa Kelas XI SMK-SPP Negeri Samarinda dan tanggapan siswa terhadap proses pembelajaran menggunakan model  discovery learning. Metode yang digunakan dalam penelitian adalah eksperimen dengan merujuk pada posttest-only control design. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat pengaruh efektivitas pembelajaran pada kelompok yang menggunaan model discovery learning, yaitu lebih tinggi dibanding dengan kelompok lain yang tidak menggunakan. Data hasil ketuntasan belajar siswa yang diperoleh adalah 93,33 % di kelompok eksperimen sedangkan di kelompok kontrol adalah 60 %, hal ini menunjukan bahwa pembelajaran menggunakan model discovery learning  dapat meningkatkan hasil belajar. Tanggapan siswa terhadap pembelajaran model discovery learning adalah positif dengan hasil 52,22 % sangat baik, 41,11 % baik dan 6,67 % tidak baik.

Copyrights © 2017






Journal Info

Abbrev

jptpp

Publisher

Subject

Education

Description

Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan (Education Journal: Theory, Research, and Development) is an electronic journal focuses on a scientific article concerning education issues in general published by Graduate School of Universitas Negeri Malang since January ...