Pendas : Jurnah Ilmiah Pendidikan Dasar
Vol. 9 No. 04 (2024): Volume 09 No. 04, Desember 2024.

ANALISIS KEBUTUHAN AWAL PENGEMBANGAN BUKU SUPLEMEN FLIPBOOK IPAS INDONESIAKU KAYA BUDAYA BERBASIS KEARIFAN LOKAL SIDOARJO UNTUK KELAS IV SEKOLAH DASAR

Ratna Putri Widjayanti (Unknown)
Wahyu Sukartiningsih (Unknown)
Suryanti (Unknown)



Article Info

Publish Date
31 Dec 2024

Abstract

ABSTRACT This research was conducted to determine the initial need for developing teaching materials in the form of supporting books or supplements to IPAS flipbooks which are used to increase motivation and learning outcomes. Student. The method used in this development research is a qualitative descriptive method. and using research instruments with interview analysis, questionnaires and assessments. And based on the results of initial observation analysis in the form of interviews and facts in the field, it shows that the learning outcomes of grade 4 students at two elementary schools in Taman do not know and understand the diversity of local wisdom in Sidoarjo is still low with an average score of 30 and the highest score is only 68. This is because learning about local wisdom in the Sidoarjo area is provided based on government textbooks, student worksheets and supporting books for learning local local wisdom are not yet available. For this reason, this research was carried out as an initial analysis of the need for developing supporting books/supplements that support science and science learning, especially local wisdom in Sidoarjo so that student motivation and learning outcomes can increase. Keywords: needs analysis, supplement book, flipbook, local wisdom ABSTRAK Penelitian ini dilakukan untuk mengetahui akan kebutuhan awal dari pengembangan bahan ajar berupa buku penunjang atau suplemen flipbook IPAS yang digunakan dalam meingkatkan motivasi dan hasil belajar siswa. Metode yang dipakai pada penelitian pengembangan ini ialah metode deskriptif kualitatif. dan menggunakan instrumen penelitian dengan analisis wawancara, angket, dan penilaian. Dan berdasarkan hasil analisis observasi di awal berupa wawancara dan fakta di lapangan menunjukkan bahwa hasil belajar siswa kelas 4 pada dua SD di Taman belum mengenal dan memahami keragaman kearifan lokal yang ada di Sidoarjo masih rendah dengan nilai rata-rata 30 serta nilai tertinggi hanya 68. Hal ini disebabkan bahwa pembelajaran kearifan lokal daerah Sidoarjo yang diberikan berdasarkan buku teks dari pemerintah, lembar kerja siswa, dan buku penunjang untuk pembelajaran keraifan lokal daerah belum tersedia. Untuk itu penelitian ini dilakukan sebagai analisis awal akan kebutuhan dari pengembangan buku penunjang / suplemen yang mendukung pembelajaran IPAS khususnya kearifan lokal di Sidoarjo sehingga motivasi dan hasil belajar siswa dapat meningkat. Kata kunci: analisis kebutuhan, buku suplemen, flipbook, kearifan lokal

Copyrights © 2024






Journal Info

Abbrev

pendas

Publisher

Subject

Other

Description

Pendas : Jurnah Ilmiah Pendidikan Dasar is a journal published twice a year, namely in June and December that aims to be a forum for scientific publications to pour ideas and studies complemented with the results of research related to primary school education. To achieve this, basic education ...