Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan
Vol 3, No 1: JANUARI 2018

Pengaruh Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Berbantuan Jurnal Belajar terhadap Penguasaan Konsep IPA Siswa

Asni Wati (Pendidikan Dasar Pascasarjana Universitas Negeri Malang)
Herawati Susilo (Pendidikan Biologi Universitas Negeri Malang)
Sutopo Sutopo (Pendidikan Fisika Universitas Negeri Malang)



Article Info

Publish Date
01 Jan 2018

Abstract

This study aims to examine the effect students’ mastery of science concepts that learned using guided inquiry learning aided with learning journal. This is a quasi-experimental research using the pretest-posttest control group design. The students’ mastery of science concept is increased of from the pretest to the posttest. ANCOVA test results p-value = 0.261 is greater than α = 0.05. it can be concluded that there is not difference on mastery of science concepts between students the who are taught using guided inquiry learning aided with learning journals and the students who are taught only using guided inquiry learning.Penelitian ini bertujuan untuk melihat perbedaan penguasaan konsep IPA siswa yang dibelajarkan menggunakan pembelajaran inkuiri terbimbing berbantuan jurnal belajar. Jenis penelitian ini adalah penelitian eksperimen semu dengan rancangan penelitian pretest-posttest control group design. Penguasaan konsep IPA siswa mengalami peningkatan dari pretes ke postes. Hasil uji ankova diperoleh p-value = 0,261 lebih besar dari α = 0,05. Kesimpulan dari hasil penelitian ini adalah tidak ada perbedaan penguasaan konsep IPA siswa yang dibelajarkan menggunakan pembelajaran inkuiri terbimbing berbantuan jurnal belajar dengan siswa yang dibelajarkan menggunakan pembelajaran inkuiri terbimbing.

Copyrights © 2018






Journal Info

Abbrev

jptpp

Publisher

Subject

Education

Description

Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan (Education Journal: Theory, Research, and Development) is an electronic journal focuses on a scientific article concerning education issues in general published by Graduate School of Universitas Negeri Malang since January ...