Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan
Vol 2, No 12: Desember 2017

PENERAPAN REALISTIC MATHEMATICS EDUCATION MENINGKATKAN KEMAMPUAN REPRESENTASI MATEMATIS SISWA

Anwar Nur Rasyid (Pendidikan Matematika Pascasarjana Universitas Negeri Malang)
Santi Irawati (Pendidikan Matematika Pascasarjana Universitas Negeri Malang)



Article Info

Publish Date
01 Dec 2017

Abstract

This article discusses the results of classroom action research conducted over two cycles. This study describes the implementation of learning activities by applying realistic mathematics education to improve students' mathematical representation in class VII SMP comparative material. The action steps of math learning with the application of RME are done using problems based on student experience, soliciting student ideas in solving problems, discussing student ideas in groups, comparing group work with other groups, and looking for relevance with other materials in solving more complex problems. The results showed that students' mathematical representation ability increased after the second cycle action process.Artikel ini membahas hasil penelitian tindakan kelas yang dilakukan selama dua siklus. Penelitian ini mendeskripsikan pelaksanaan kegiatan pembelajaran dengan melakukan penerapan realistic mathematics education untuk meningkatkan kemampuan representasi matematis siswa pada materi perbandingan kelas VII SMP. Langkah-langkah tindakan pembelajaran matematika dengan penerapan RME dilakukan dengan menggunakan masalah berdasarkan pengalaman siswa, meminta gagasan siswa dalam menyelesaikan masalah, mendiskusikan gagasan siswa secara berkelompok, membandingkan hasil kerja kelompok dengan kelompok lain, dan mencari keterkaitan dengan materi lainnya dalam menyelesaikan masalah yang lebih kompleks. Hasil penelitian menunjukkan kemampuan representasi matematis siswa meningkat setelah proses tindakan siklus II.

Copyrights © 2017






Journal Info

Abbrev

jptpp

Publisher

Subject

Education

Description

Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan (Education Journal: Theory, Research, and Development) is an electronic journal focuses on a scientific article concerning education issues in general published by Graduate School of Universitas Negeri Malang since January ...