Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan
Vol 3, No 3: MARET 2018

Pengaruh Learning Cycle 5E terhadap Keterampilan Proses Sains Peserta Didik Kelas VIII

Rahmawati Rahmawati (Pendidikan Dasar Pascasarjana Universitas Negeri Malang)
Supriyono Koes Handayanto (Pendidikan Fisika Universitas Negeri Malang)
I Wayan Dasna (Pendidikan Kimia Universitas Negeri Malang)



Article Info

Publish Date
01 Mar 2018

Abstract

 This study is aimed at identifying whether there is any difference of science process skills between the students taught using Learning Cycle 5E and those who are taught using conventional strategy controlled with preoccupied knowledge. This study used quasi experimental method with post-test only control group design involving eight grade students selected using simple random sampling. The experimental class was taught using Learning Cycle 5E and control class was taught using conventional learning. The instruments used to measure the students’ science process skills were written test in the form of essay writing, practical test, and observation sheet of instructional activity. The result shows that the science process skills of the students taught using Learning Cycle 5E was significantly different from those who were taught using conventional way with average value of process skill 28.7 and 23.0 for those who were taught using conventional strategy.Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui ada tidaknya perbedaan keterampilan proses sains peserta didik yang dibelajarkan dengan Learning Cycle 5E dengan peserta didik yang dibelajarkan dengan konvensional yang dikontrol pengetahuan awal. Penelitian ini menggunakan rancangan quasi experiment dengan post-test only control group design yang melibatkan peserta didik kelas VIII yang dipilih secara simple random sampling. Kelas eksperimen menggunakan pembelajaran Learning Cycle 5E dan kelas kontrol menggunakan pembelajaran konvensional. Instrumen penelitian yang digunakan untuk mengukur keterampilan proses sains berupa tes tertulis berbentuk uraian dan tes praktik serta lembar observasi selama kegiatan pembelajaran. Hasil penelitian menunjukkan bahwa keterampilan proses sains peserta didik yang dibelajarkan menggunakan Learning Cycle 5E berbeda secara signifikan daripada keterampilan proses sains peserta didik yang dibelajarkan dengan pembelajaran konvensional dengan nilai rata-rata keterampilan proses sains sebesar 28,7 dan peserta didik yang dibelajarkan dengan konvensional memiliki nilai rata-rata keterampilan proses sains sebesar 23,0. 

Copyrights © 2018






Journal Info

Abbrev

jptpp

Publisher

Subject

Education

Description

Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan (Education Journal: Theory, Research, and Development) is an electronic journal focuses on a scientific article concerning education issues in general published by Graduate School of Universitas Negeri Malang since January ...