The lack of creative ideas among teachers in designing mathematics learning media has led to low student interest and enthusiasm in learning mathematics at SDIT Insan Kamil Bukittinggi. This study aims to develop video-based learning media using the Canva application to assist teachers and students in the mathematics learning process. The research employed a Research and Development (R&D) model with the 4D approach, namely Define, Design, Develop, and Disseminate. The results show that the instructional videos uploaded to YouTube were validated by media experts, found practical by subject teachers, and proven effective and user-friendly for students. The findings confirm that this media increases students’ interest and engagement in mathematics learning. This research contributes by providing an innovative, valid, practical, and effective technology-based learning alternative to enhance the quality of mathematics education in elementary schools. Abstrak Kurangnya ide kreatif guru dalam merancang media pembelajaran matematika menyebabkan rendahnya minat dan antusiasme siswa dalam mengikuti pelajaran di SDIT Insan Kamil Bukittinggi. Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan media pembelajaran berbasis video menggunakan aplikasi Canva yang dapat membantu guru dan siswa dalam proses praktikum pembelajaran matematika. Model penelitian yang digunakan adalah Research and Development (R&D) dengan pendekatan 4D, yaitu Define, Design, Develop, dan Disseminate. Hasil penelitian menunjukkan bahwa video pembelajaran yang diunggah melalui platform YouTube terbukti valid menurut penilaian ahli media, praktis menurut guru mata pelajaran, serta efektif dan mudah digunakan oleh siswa. Temuan penelitian menegaskan bahwa media ini mampu meningkatkan ketertarikan dan keterlibatan siswa dalam pembelajaran matematika. Kontribusi penelitian ini adalah memberikan alternatif media pembelajaran berbasis teknologi yang inovatif, valid, praktis, dan efektif untuk mendukung peningkatan kualitas pendidikan matematika di sekolah dasar.
Copyrights © 2025