Purpose in this research is to see know a difference in the capacity reflect critical between students who pembelajarannya use macromedia flash and media picture on the subjects of Geography class X in SMA N 1 Seputih Mataram. Methods used to research this is the method experiment. Object this research is on use macromedia flash and media a picture of the ability of reflect critical students. Instrument data collection used is a technique the test results learning, observation, documentation. Analysis of the hypothesis done by test independent sample t-tes. This research result indicates a difference in the capacity reflect critical between students who pembelajarannya use macromedia flash and media picture on the subjects of geography class X in SMA N 1 Seputih Mataram. In other words that a difference in the capacity think critically students can occur because of media uses learning different for class trial and class comparison. In class trial using media learning macromedia flash and in class comparison using media learning picture. Media learning macromedia flash facilitate students to improve the ability to think critically caused this media a strength audio and visualnya and more intriguing than a learning picture.Tujuan dalam penelitian ini adalah untuk melihat mengetahui perbedaan kemampuan berfikir kritis antara siswa yang pembelajarannya menggunakan macromedia flash dan media gambar pada mata pelajaran Geografi kelas X di SMA N 1 Seputih Mataram. Metode yang digunakan pada penelitian ini adalah metode eksperimen. Alat pengumpulan data yang digunakan adalah teknik tes hasil belajar, observasi, dokumentasi. Analisi uji hipotesis dilakukan dengan uji independen sampel t-tes. Hasil penelitian ini menunjukkan perbedaan kemampuan berfikir kritis antara siswa yang pembelajarannya menggunakan macromedia flash dan media gambar pada mata pelajaran Geografi kelas X di SMA N 1 Seputih Mataram. Dengan kata lain bahwa perbedaan kemampuan berpikir kritis siswa dapat terjadi karena adanya penggunaan media pembelajaran yang berbeda untuk kelas uji coba dan kelas pembanding. Di kelas uji coba menggunakan media pembelajaran macromedia flash dan di kelas pembanding menggunakan media pembelajaran gambar. Media pembelajaran macromedia flash memudahkan siswa untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis disebabkan media ini mempunyai kelebihan audio dan visualnya serta lebih menarik dibandingkan dengan media pembelajaran gambar.Kata Kunci: Macromedia flash, media gambar, dan kemampuan berfikir kritis.
Copyrights © 2016