JI-KES (Jurnal Ilmu Kesehatan)
Vol. 3 No. 1 (2019): JI-KES (Jurnal Ilmu Kesehatan)

Efikasi Diri Siswa dengan Tanda Gejala Psikosis Awal dalam Mencari Bantuan Melalui Usaha Kesehatan Sekolah Jiwa

Alfianto, Ahmad Guntur (Unknown)
Safitri, Ayu (Unknown)



Article Info

Publish Date
04 Nov 2019

Abstract

AbstrakUsaha Kesehatan Sekolah Jiwa (UKSJ) merupakan suatu layanan kesehatan jiwa berbasis sekolah. Program UKSJ terdiri dari pengkajian terjadi tanda gejala gangguan jiwa, pendidikan kesehatan dan yang terakhir empowerment. Tujuan dari UKSJ iyalah meningkatkan pengetahuan dan perilaku siswa tentang gangguan jiwa. TujuanMenganalisis pengaruh UKSJ terhadap efikasi diri dalam mencari bantuan tanda gejala psikosis awal. Metode Penelitiananalisis eksperimen dengan pendekatan quasi experiment dan tekhnik total sampling pada siswa SMK di Bantur dengan menggunakan kuesioner General self efficacy (GSE). Hasilanalisis uji t berpasangan menunjukkan adanya perbedaan yang bermakna pada kelompok intervensi nilai (p=0.000) dan tidak ada perbedaan yang bermakna pada kelompok control (pedidikan kesehatan dengan leaflet) dengan nilai (p=0.805).Kesimpulan Terdapat pengaruh Usaha Kesehatan Sekolah Jiwa (UKSJ) terhadap efikasi diri remaja dalam mencari bantuan tanda gejala psikosis awal dan tidak terdapat penegaruh pada kelompok kontrol.Kata Kunci :Usaha Kesehatan Sekolah Jiwa, pengetahuan, mencari bantuan, tanda gejala psikosis awal.  AbstractSchool Mental Health (SMH) is a school-based mental health service. The School Mental Health program consists of assessing mental symptoms, health education and empowerment at the school. The purpose of SMH is to improve students' knowledge and behavior about mental disorders. The purpose of the study is to analyze the effect of SMH on Self efficacy in help seeking for adolescents with the symptoms of early psychosis. Research Methods is:  Analytical experiments with a quasi-experimental approach and sample techniques by using total sampling at 108 the students of Vocational High Schools (SMK) in Bantur Malang. The instruments using General Self Efficacy (GSE). The results of paired T test analysis showed an influence on the intervention group (School Mental Health) value (p = 0.000) and no influence on the control group (leaflet health education) with a value (p = 0, 805). Conclusion:  There is an effect of School Mental Health on Self efficacy in help seeking in adolescents with early psychosis symptoms of and there is no effect on the control group.    Keywords : School Mental Health, self efficacy, help seeking, early psychosis symptoms

Copyrights © 2019






Journal Info

Abbrev

jikes

Publisher

Subject

Health Professions Medicine & Pharmacology Nursing Public Health

Description

JI-KES (Jurnal of Health Sciences) is a journal published by LP2M Stikes Hafshawaty Pesantren Zainul Hasan. This journal publishes research articles in the health care field, including nursing, midwifery, public health, nutrition, pharmacy, and others. The management of this journal accept articles ...