ABSTRACT Differentiated learning is one of the strategies that can be implemented in teaching the subject of Physical Education, Sports, and Health (PJOK). Through differentiated learning, students can choose their learning needs according to their interests or learning styles. There are three approaches that can be applied in differentiated learning at every stage: differentiated content, differentiated process, and differentiated product. The purpose of this research is to examine the implementation of differentiated learning in Madrasah Ibtidaiyah (Islamic Elementary School) and the evaluation of differentiated learning in Madrasah Ibtidaiyah. This study uses a qualitative approach, with data collection techniques including interviews, observation, and documentation. Meanwhile, data validity is established using triangulation. The results of this study indicate that the application of differentiated learning in Madrasah Ibtidaiyah by the teacher is carried out through three stages: differentiated content (the teacher presents learning content through books and instructional videos), differentiated process (the teacher provides learning variations with two activities, including group presentations and games tailored to the students' needs), and differentiated product (the resulting products are in the form of written work, some create a video, and others produce a story). The learning evaluation, meanwhile, is conducted through the entire process, and the students' learning outcomes are reinforced with tests, practical assignments, and tasks. ABSTRAK Pembelajaran berdiferensiasi menjadi salah satu dari strategi yang bisa diterapkan dalam pembelajaran di mata Pelajaran pendidikan jasmani, olahraga, dan Kesehatan. Melalui pembelajaran berdiferensiasi peserta didik bisa memilih kebutuhan belajarnya sesuai dengan minat ataupun gaya belajar yang dimiliki. Ada tiga pendekatan yang bisa dilakukan dalam pembelajaran berdiferensiasi disetiap tahapannya yaitu berdiferensiasi konten, berdiferensiasi proses, dan berdiferensisi produk. Tujuan dari penelitian ini untuk melihat penerapan pembelajaran berdiferensiasi di madrasah ibtidaiyah dan evaluasi dalam pembelajaran berdiferensiasi di madrasah ibtidaiyah. Pendekatan penelitain ini menggunakan pendekatan kualitatif, pengumpulan data menggunakan teknik wawancara, observasi, dan dokumentasi. Sementara keabsahan data menggunakan triangulasi. Hasil yang diperoleh dari penelitian ini menunjukkan bahwa penerapan pembelajaran berdiferensiasi di madrasah ibtidaiyah yang dilakukan oleh guru melalui tiga tahapan yaitu berdiferensiasi konten (guru menyajikan bahan konten pembelajaran melalui buku dan video pembelajaran), berdiferensiasi proses (guru memberikan variasi pembelajaran dengan dua aktifitas meliputi presentasi kelompok dan permainan sesuai dengan kebutuhan peserta didik), dan berdiferensiasi produk (produk yang dihasilkan berupa tulisan, ada yang membuat dalam bentuk video, dan ada juga dalam bentuk cerita). Sementara evaluasi pembelajarannya dilakukan melalui proses secara utuh dan untuk hasil belajar peserta didik diperkuat dengan tes, praktik, dan tugas.
Copyrights © 2025