This research is motivated by the limited use of interactive learning media in chemistry lessons, which tend to be conventional, resulting in low learning outcomes. This problem is confirmed by preliminary data showing that 55.8% of students find chemical bonding difficult to understand. Therefore, this study focuses on analyzing the needs of teachers and students for the development of learning media in the form of electronic Student Worksheets (LKPD) based on Problem-Based Learning (PBL) with the aid of Liveworksheet on chemical bonding. A crucial step in this research is implementing the 4D R&D model, but limited to the Define stage. This stage was implemented through data collection using a needs analysis questionnaire distributed to 52 students and an interview questionnaire directed to three chemistry teachers at SMTI Padang Vocational High School. The main findings indicate a gap, with 94.2% of students having difficulty understanding the existing teaching materials (textbooks and PPT), while teachers have never used PBL-based electronic LKPD. Key findings also revealed technological readiness (100% of students brought devices) and high student interest (82.7%) in e-LKPD. It was concluded that teachers and students urgently need media innovations that can accommodate the characteristics of abstract material, students' visual learning styles, and the demands of the Independent Curriculum, making this PBL-based e-LKPD an appropriate alternative solution. ABSTRAKPenelitian ini dilatarbelakangi oleh terbatasnya pemanfaatan media pembelajaran interaktif dalam pembelajaran kimia yang cenderung masih bersifat konvensional, sehingga berdampak pada rendahnya hasil belajar. Masalah ini terkonfirmasi oleh data awal yang menunjukkan 55,8% peserta didik merasa materi ikatan kimia sulit dipahami. Oleh karena itu, penelitian ini berfokus untuk menganalisis kebutuhan guru dan peserta didik terhadap pengembangan media pembelajaran berupa Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) elektronik berbasis Problem Based Learning (PBL) berbantuan Liveworksheet pada materi ikatan kimia. Langkah penting penelitian ini adalah menerapkan metode R&D model 4D, namun dibatasi hanya sampai tahap Define. Tahapan ini dilaksanakan melalui pengumpulan data menggunakan angket analisis kebutuhan yang disebar kepada 52 peserta didik dan angket wawancara yang ditujukan kepada 3 guru kimia di SMK SMTI Padang. Temuan utama menunjukkan adanya kesenjangan, di mana 94,2% siswa kesulitan memahami bahan ajar yang ada (buku teks dan PPT), sementara guru belum pernah menggunakan LKPD elektronik berbasis PBL. Temuan kunci juga mengungkap adanya kesiapan teknologi (100% siswa membawa gawai) dan minat siswa yang tinggi (82,7%) terhadap e-LKPD. Disimpulkan bahwa guru dan peserta didik sangat memerlukan inovasi media yang mampu mengakomodasi karakteristik materi abstrak, gaya belajar visual siswa, serta tuntutan Kurikulum Merdeka, menjadikan e-LKPD berbasis PBL ini alternatif solusi yang tepat.
Copyrights © 2025